АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: stopcom@ukr.net            Пишіть нам: stopcom@ukr.net           
Головна сторінка

 
RSS підписка нашого сайту

ПІДПИСКА СтопкомUA


НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна сторінка
• Україна___ПОЛІТИКА
• Світ_____Н О В И Н И
• Аналітика
• Фото
• Відео
• Література
• АРХІВ НОВИН СТОПКОМУ
• Фото дня (архів)
• Політгумор
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• ЗАКОНОДАВСТВО і ПРАВО
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
Оподаткування фізосіб-підприємців на єдиному податку
05.12.2011 р.

18.11.2011 року Президент все-таки підписав багатостраждального Закона "Про внесення змін до Податкового кодексу України і деяких інших законодавчих актів України" (далі - Закон).

Нагадаємо, що Верховна Рада України ще 20.10.2011 прийняла в цілому законопроект "Про внесення змін до Податкового кодексу України і деяких інших законодавчих актів України (відносно спрощеної системи оподаткування, обліку і звітності суб’єктів малого підприємництва)". Однак після того, як 03.11.2011 Президент ветував проект, вже наступного дня парламент прийняв проект Закону з врахуванням зауважень гаранта.

В цілому, аналізуючи Закон, можна зробити висновок про те, що тієї підтримки, про котру весь час мріє малий бізнес, як не було за старого законодавства, так і немає в новому Законі. Все ж наш Податковий кодекс більшої мірою розрахований на великий бізнес і на відміну від податкових систем європейських держав, котрі стимулюють розвиток малого в середнього бізнесу, найпоширеніша форма ведення бізнесу в Україні не лише несе фіскальний тягар, але й не відчуває навіть найменшої підтримки зі сторони держави.

Поговоримо про головні положення і зміни, котрі несе Закон фізособам – спрощеним підприємцям.

1) Зміни торкнулися категорій осіб, котрі на сьогодні не можуть користуватись перевагами спрощеної системи оподаткування.

Так, закритий шлях у спрощенці:

• аудиторам, нерезидентам, фінансовим посередникам;

• особам, котрі здають в оренду житлові приміщення понад 100 кв. м, нежитлові приміщення понад 300 кв. м, земельні ділянки площею понад 2 га;

• особам, котрі здійснюють діяльність з організації, проведення азартних ігор, обміну іноземної валюти, виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів, видобуток, виробництво, реалізацію дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, видобуток, реалізацію корисних копалин, діяльність з управління суб’єктами господарювання; діяльність з надання послуг пошти і зв’язку, діяльність з продажу предметів мистецтва і антикваріату або з організації торгів (аукціонів) такими предметами, діяльність з організації, проведення гастрольних заходів;

• особам, які здійснюють технічні випробування і дослідження;

• страховим (перестраховувальним) брокерам;

• податковим боржникам і фізособам, чий дохід перевищує 3 млн. грн. і/або кількість найманих працівників перевищує 20 людей.

Своєю чергою, соціального компромісу з владою, очевидно, досягли підприємці, котрі займаються роздрібним продажем ПММ в ємкостях до 20 л, страхові агенти, сюрвейери, аварійні комісари, аджастери. Їм дозволено перебування на єдиному податку.

2) Закон передбачає розподіл спрощенців-фізосіб на три категорії. Зарахування підприємців до певної групи залежить перш за все від заявленого виду діяльності, кола клієнтів, а також від рівня річного доходу і кількості найманих працівників.

Так, згідно пункту 291.4 Податкового кодексу до першої групи спрощенців зараховані особи, котрі не використовують праці найманих осіб, здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торгових місць на ринках і/або здійснюють господарську діяльність із надання побутових послуг населенню і обсяг доходу котрих протягом календарного року не перевищує 150 тис. грн.; до другої групи спрощенців належать особи, котрі здійснюють господарську діяльність з надання послуг, в тому числі побутових, собі подібним (платникам єдиного податку) і/або населенню, виробництво і/або продаж товарів, діяльність в сфері ресторанного господарства, і при цьому або не використовують праці найманих осіб/ або кількість таких осіб не перевищує 10 людей, а обсяг доходу не перевищує 1 млн. грн.; третю групу спрощенців склали особи, котрі надають посередницькі послуги із купівлі, продажу, оренди і оцінки нерухомого майна, а також фізособи-підприємці незалежно від заявленого виду діяльності і кола клієнтів, котрі не використовують праці найманих осіб або кількість осіб не перевищує 20 людей, і обсяг доходу не перевищує 3 млн. грн.

3) Зміни торкнулися також обліку, строку і форми звітності.

Так, підприємці 1 і 2 груп, а також підприємці 3 групи - неплатники ПДВ, як і раніше, будуть зобов’язані вести книгу обліку доходів шляхом щоденного відображення отриманих доходів. Форма вказаної книги буде затверджена Мінфіном. А підприємцям 3 групи – платникам ПДВ доведеться вести облік доходів і видатків за іншою формою - в порядку, котрий буде також встановлений Мінфіном. Позитивним моментом нового Закону є встановлення звітного періоду в рік, правда, лише для «найменших» підприємців – роздрібних торговців і осіб, які здійснюють господарську діяльність з надання побутових послуг. Так, хоча підприємці 1 групи будуть звільнені від зайвої метушні і головного болю по заповненню декларацій, решта груп, як і раніше, зобов’язані звітувати щоквартально в строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду, т.б. протягом 40 днів, наступних після закінчення звітного кварталу. В порівнянні з нині діючим 5-денним строком – це великий прогрес. Змінилася форма звітності спрощенців. Так, з 01.01.2012 спрощенці будуть зобов’язані заповнювати податкову декларацію (наростаючим підсумком), а не звіт, як раніше.

4) Мабуть, одним з найважливіших позитивних моментів Закону є компроміс влади і бізнесу з приводу виключення з Податкового кодексу дискримінаційного п. 139.1.12 ст. 139, згідно котрого не включалися до складу витрат видатки на товари (послуги), які придбавалися у спрощенців. Таким чином, з 01.01.2012 юрособи і фізособи-підприємці на загальній системі можуть відносити на витрати оплату товарів (послуг), які надаються спрощенцями. Разом з тим, в даному випадку Закон обтяжує юросіб-контрагентів спрощенців необхідністю подавати в ДПІ разом з відповідною податковою декларацією Перелік доходів і видатків платника податку в розрізі контрагентів – платників єдиного податку, до котрого включаються операції, здійснені такими контрагентами. З ціллю, так би мовити, контролю за доходами фізосіб-спрощенців.

5) З 01.01.2012 спрощенці можуть бути платниками ПДВ. Закон передбачає примусову і добровільну реєстрацію спрощенця як платника ПДВ. Так, з тексту Закону і норм Податкового кодексу України побічно витікає, що у випадку, якщо обсяг поставок за останні 12 календарних місяців сукупно перевищує 300 тис., то такий спрощенець повинен зареєструватися платником ПДВ. Добровільна реєстрація буде здійснюватися з дотриманням загальних умов і в звичайному порядку, передбаченому ст. ст. 182, 183 Податкового кодексу України. Тобто спрощенець зможе зареєструватися платником ПДВ у випадку, якщо він виявив бажання зареєструватися платником ПДВ і при цьому:

• має обсяги оподатковуваних операцій менше 300 тис. і обсяги поставки товарів/послуг іншим платникам за останні 12 місяців складають не менше 50 % загального обсягу поставки або

• балансова вартість активів (ОЗ, нематеріальних активів, запасів) перевищує 300 тис. Правда, припускаємо, що зареєструватися в зв’язку з наявністю 300-тис. активів буде нелегко: цілком вірогідно, що ДПСУ буде стверджувати, що в осіб немає балансу, отже, у їх активів не може бути й балансової вартості.

6) Змінилися ставки ЄП і порядок їх обрахування. Так, ставки для 3 групи платників податку складають 3 % від доходу для осіб – платників ПДВ і 5 % для неплатників ПДВ. Раніше всі спрощенці сплачували фіксовану суму єдиного податку.

Крім цього, Законом визначений вичерпний перелік випадків, коли може бути обрана ставка 3 %:

а) платником ПДВ у випадку переходу його на спрощену систему оподаткування;

б) платником єдиного податку - платником ПДВ у випадку добровільної зміни ставки єдиного податку шляхом подання заяви про зміну ставки;

в) неплатником ПДВ у випадку його переходу на спрощену систему оподаткування шляхом реєстрації платником ПДВ і подання заяви про перехід на спрощену систему оподаткування;

г) платником єдиного податку, який застосовує 5 % ставку, у випадку поставок ним послуг (робіт) платникам податку на додану вартість і якщо обсяг таких поставок впродовж останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує 300 тис. і реєстрації такого платника єдиного податку платником ПДВ. Для 1 і 2 групи платників податку встановлені фіксовані ставки - в залежності від виду діяльності в процентах від мінімальної заробітної плати (так, для 1-ї групи ставка складе від 1 до 10 % МЗ, для 2-ї - від 2 до 20 %. Негативним наслідком застосування ставки, прив’язаної до мінзарплати, стане щорічне зростання суми податку в зв’язку зі зростанням розміру мінзарплати.

7) Ще однією позитивною новелою Закону є позбавлення спрощенців такої бюрократичної незручності, як щорічне отримання нового свідоцтва платника єдиного податку. Згідно п. 299.3 ст. 299 Податкового кодексу України, свідоцтво платника єдиного податку буде видаватися безстроково. Видані свідоцтва і патенти платника єдиного і фіксованого податку відповідно є дійсними до 01.06.2012. Для отримання нового свідоцтва спрощенцям і особам, котрі виявляють бажання такими бути, слід подати до ДПІ заяву до 25.01.2012.

8) Ще один нюанс стосується застосування/незастосування РРО. Так, згідно Закону платники єдиного податку зобов’язані здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі (готівковій або безготівковій). При цьому Законом встановлено, що всі групи спрощенців не використовують РРО.

ВИСНОВОК

Як вбачається, Закон не зовсім поганий, але міг би бути і кращим.

Іванна Погребняк, юрист юридичної фірми ILF Матеріал тижневика "ЮРИСТ & ЗАКОН" від 29.11.2011, № 47

Переклад здійснено сайтом «СтопкомUA». Джерело:

Ліга закон




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ