АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: v_zakon@ukr.net            Пишіть нам: v_zakon@ukr.net           
Головна сторінка

 
RSS підписка нашого сайту

ПІДПИСКА СтопкомUA


НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна сторінка
• Україна___ПОЛІТИКА
• Світ_____Н О В И Н И
• Аналітика
• Фото
• Відео
• Література
• АРХІВ НОВИН СТОПКОМУ
• Фото дня (архів)
• Політгумор
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• ЗАКОНОДАВСТВО і ПРАВО
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
Реєстрація нерухомості і землі: нотаріальні та інші аспекти
16.02.2013 р.

З 1 січня 2013 року істотно змінився порядок реєстрації прав на нерухомість в цілому і на земельні ділянки зокрема. В ході прес-брифінгу, організованого компанією ЛІГА:ЗАКОН, а також редакцією аналітичного видання «ЮРИСТ & ЗАКОН», експерти розповіли про труднощі реєстрації, актуальну ситуацію та перспективи.

Через нові правила та введення Держреєстру речових прав ринок нерухомості стояв майже весь січень, а оформити спадщину неможливо було до початку лютого. Крім того, значний подив у громадськості викликало наповнення Держземкадастру, та і здійснити купівлю-продаж земельної ділянки було практично неможливо. Зараз же, як запевняють експерти, все поступово налагоджується.

Нерухомість

Дійсно, людям тепер буде легше зареєструвати права на нерухомість – адже зробити це можна і за один день в нотаріуса. Але от самим нотаріусам додалося головного болю, розповіла приватний нотаріус (екс-заступник Першої державної нотаріальної контори) Людмила Лазарева. По-перше, база БТІ не перенесена до Держреєстру, немає методичних рекомендацій по роботі з ним, і нотаріуси зараз починають реєструвати права на нерухомість на власний страх і ризик. Адже історії об’єкта нерухомості нотаріуси не бачать, тому бояться відповідальності.

Багатьох цікавить питання: чому офіційна вартість реєстрації прав на нерухомість заявлена 119 грн., а нотаріуси «вимагають» в рази більше? Справа в тім, що це вартість лише реєстрації, а крім неї нотаріус вчиняє ще багато інших дій, пояснила Л.Лазарева. І їх надто багато - для реєстрації одного правочину необхідно виконати близько дев’яти алгоритмів, а кожен з кроків має свою ціну. Наприклад, через особливості пошуку в Реєстрі, аби перевірити наявність арешту на квартирі, у котрої 5 власників, необхідно здійснити пошук по кожному з них, а також по самій квартирі. І кожен такий крок коштує 68 грн.

До речі, ще недавно для реєстрації одна особа повинна була сплатить до 18 окремих квитанцій, але листом Мін’юсту від 5.02.2013 нотаріусам дозволено все оформляти разом, повідомила Л.Лазарева. Отож, за простий правочин (один продавець, один покупець) доведеться сплатити близько 700 грн. (крім держмита). А займе оформлення 4 - 5 годин.

Пов’язано це з тим, що, наприклад, записи про наявні іпотеки до нового Реєстру не ввійшли і перевірити їх наявність можна лише шляхом звернення до старого Реєстру іпотек. Аналогічна ситуація склалася і з іншими обтяженнями речових прав і самим правами. В результаті, зі слів п. Лазаревої, нотаріуси практично позбавлені можливості перевірити історію майна, особливо в тій частині, котра зафіксована лише в документах, які існують в паперовому вигляді. Це вже викликало кілька неприємних інцидентів в нотаріальній практиці з початку цього року.

Коментуючи цю ситуацію, Анатолій Лещенко, заступник Директора Департаменту державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, вказав, що нотаріуси наділені правом направляти офіційні запити про надання інформації до органів, котрі раніше вели відповідні реєстри, відповідь на котрий обов’язкова впродовж 3-х робочих днів. Втім, на практиці покищо ця система ще працює з пробуксовками, оскільки ряд органів, які раніше вели реєстри прав на нерухомість, саботують запити, які надходять від нотаріусів, перенаправляючи їх до Держреєстраторів.

Також п. Лещенко відзначив, що в міру наповнення нового реєстру зніметься і проблема зберігання історії нерухомості, оскільки програмним забезпеченням реєстру передбачено безстрокове зберігання не лише всіх записів (в тому числі і тих, котрі внесені в результаті скасованих судом дій нотаріуса або реєстратора, з відповідною позначкою), але і всіх дій реєстратора або нотаріуса з реєстром.

Окремі проблеми виникали з оформленням спадщини, але вже є роз’яснення, згідно котрих нотаріус сам перевіряє реєстрацію власності на померлу людину і реєструє не перехід, а виникнення права власності на спадкоємця. Як запевняє Л.Лазарева, зараз нотаріуси працюють, спадщина видається, але це також займає багато часу і потрібно готуватися провести у нотаріуса ледь не весь день.

Земля

Кадастровий реєстр – позитивне нововведення, але на даному етапі і з ним є чимало труднощів. Це і неспівпадання меж земельних ділянок, і технічні помилки, і складнощі переоформлення.

Що ж робити, якщо необхідно продати земельну ділянку? Нотаріуси поки що не мають доступу до кадастру, тому спочатку слід звернутися до центру земкадастру – і якщо ділянка внесена до нього, отримати витяг. Цей документ, а також акт права власності на землю і висновок про оцінку подаються нотаріусу.

Але навіть і з внесеними ділянками виникає досить проблем – технічні помилки, «накладки» меж. Такі помилки виправлятимуться лише за волевиявленням власника і на основі документації. Якщо помилка технічна – можна написати письмове звернення, а ось в проблемах неспівпадання меж допоможе лише суд. Все це може змусити людей масово звертатися в суди і кількість спорів збільшуватиметься, вважає керівник секції земельного права ААУ Зоя Ярош. Тому експерти радять вже зараз отримати кадастровий номер і перевірити, чи немає помилок в кадастрі.

За оцінкою президента Земельного союзу України Андрія Кошиля, в цілому зміни процедури оформлення земельних ділянок і прав на них спрямовані на покращення, хоча в них чимало недоробок. Зокрема, існують проблеми з наповненням Державного земельного кадастру, що мають під собою різноманітні причини, тому числі і банальні помилки при перенесенні даних зі старих кадастрів, котрі велися по кожному регіону окремо. П. Кошиль вважає, що процес перенесення даних буде завершений впродовж одного-двох місяців і після цього буде можливим активно взятися за виправлення помилок, що мали місце.

Своєю чергою, Сергій Біленко, помічник-консультант голови підкомітету Комітету ВР з питань аграрної політики і земельних відносин, зазначив, що згідно нового законодавства ключовим документом, що підтверджує реєстрацію земельної ділянки, є витяг з кадастру. З отриманням цього документа на даний момент на місцях існують проблеми, однак вони вирішуються і витяги поступово видаються, незважаючи на те, що оформляються за формою, яка не повністю відповідає вимогам законодавства.

Переклад здійснено сайтом «Влада закону». Джерело:

ЛІГА:ЗАКОН




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ