АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: v_zakon@ukr.net            Пишіть нам: v_zakon@ukr.net           
Головна сторінка

 
RSS підписка нашого сайту

ПІДПИСКА СтопкомUA


НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна сторінка
• Україна___ПОЛІТИКА
• Світ_____Н О В И Н И
• Аналітика
• Фото
• Відео
• Література
• АРХІВ НОВИН СТОПКОМУ
• Фото дня (архів)
• Політгумор
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• ЗАКОНОДАВСТВО і ПРАВО
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво



Надзвичайний стан в Україні: що це означає для громадян
25.01.2014 р.

Події в Україні демонструють нездатність влади за столом переговорів вирішити кризу мирним шляхом. Президент Віктор Янукович впродовж двох місяців відмовляється виконувати будь-які вимоги протестувальників. Радикальна частина Майдану відповіла на ігнорування і насильство зі сторони силовиків і тітушок силовими діями на вулиці Грушевського в Києві. В обставинах, що склалися, розвиток кризи ризикує піти за силовим сценарієм, який передбачає введення в країні надзвичайного стану (далі - НС). Кореспондент ЛІГАБізнесІнформ прочитав ще раз Конституцію і Закон "Про правовий режим надзвичайного стану". Як режим НС відобразиться на житті українців?

Що таке надзвичайний стан?

Режим НС, згідно профільного закону, надає органам влади, військовим і правоохоронним органам практично необмежені повноваження - "для відновлення конституційного ладу". І навпаки - для громадян і юридичних осіб НС передбачає обмеження конституційних прав і свобод. На практиці введення НС означає, що будуть створені оперативні штаби з числа представників влади, МВС, СБУ та армії, котрі будуть видавати директиви, обов’язкові до виконання на території, де дії стан.

Режим НС передбачає: використання армії для підтримки порядку; комендантську годину; особливий режим в’їзду і виїзду з міст, обмеження свободи пересування по території НС (наприклад, за бажанням силовиків, - перекриття доріг і закриття аеропортів); заборону на будь-які масові акції; введення міських патрулів, блокпостів з перевіркою документів у громадян, оглядом особистих речей, службових приміщень і житла громадян; примусове відчуження або вилучення майна в юридичних і фізичних осіб (в інтересах наведення порядку).

Крім того, НС може передбачати встановлення карантинних зон; вилучення в громадян зброї; заборону на діяльність партій і організацій; введення особливого порядку розподілу продуктів харчування, предметів першої необхідності; встановлення квартирного обов’язку для тимчасового розміщення евакуйованих; призовникам (від 18 років) і військовозобов’язаним запасу (громадянам до 35-60 років - в залежності від звання на момент виходу в запас) заборонено змінювати місце проживання без відома військового комісаріату. Враховуючи, що на Майдані в основному молодь, можна призвати чоловіків до 35 років і, наприклад, десь на армійських полігонах влаштувати курси з надання першої медичної допомоги. Мета – зменшити кількість потенційних учасників масових акцій на час дії НС.

Також режимом НС вводиться фактична заборона засобів масової інформації, в тому числі заборона на виготовлення і розповсюдження інформаційних матеріалів, котрі "можуть дестабілізувати обстановку". Сюди ж можна додати "особливі правила користування зв’язком і передачі інформації через комп’ютерні мережі". Ступінь обмеження законом не визначена. Це означає, що оперативні штаби влади і армії можуть заборонити доступ до інтернету, доступ до мобільного зв’язку та інших комунікацій. Крім того, можуть бути заблоковані редакції газет, телеканалів, сайтів і радіостанцій. Згідно закону, НС передбачає регулювання роботи громадських теле- і радіоцентрів, заборону роботи любительських радіопередавальних засобів і радіовипромінюючих пристроїв особистого і колективного користування.

Умови і схема введення

Президент не може одноособово приймати рішення про введення режиму НС - для цього вимагається виконання особливої процедури. По-перше, критичне становище в країні повинно бути очевидним. За законом це масові теракти, які супроводжуються загибеллю людей; міжнаціональні або міжконфесійні конфлікти; захоплення особливо важливих об’єктів і держустанов; спроба захоплення влади; необхідність відновлення конституційного правопорядку на визначеній території.

Визначення ступеня кризового стану покладається на Раду національної безпеки і оборони. Якщо на засіданні РНБО буде прийнято рішення про те, що ситуація досягла критичної точки, секретар РНБО передає відповідний і затверджений більшістю членів Ради документ президенту.

Після надходження рішення РНБО, президент (за бажанням - через ЗМІ) звертається до ініціаторів протестів з вимогою припинити провокації і повернути ситуацію в конституційне русло. При цьому глава держави повинен озвучити строки для виконання цієї умови і попередити про загрозу введення НС. Закон допускає, що президент може і не звертатися до протестувальників – у випадку невідкладної ситуації.

Якщо зі спливом відведеного президентом часу ситуація залишається критичною, глава держави підписує указ про введення НС в окремому регіоні або по всій Україні. Потім впродовж двох днів Верховна Рада повинна розглянути указ – або затвердити, або скасувати, або проігнорувати (в цьому випадку НС не вступає в силу). Ці вимоги встановлюються законом про надзвичайний стан і Конституцією в частині повноважень парламенту.

У відповідності до закону про НС, режим надзвичайного стану може бути введений: по Україні - на 30 днів; в окремому регіоні - на 60 днів. За необхідності в обидвох випадках стан може бути продовжений, але не більш ніж на 30 днів. Відповідно, якщо президент ухвалить рішення ввести НС в Україні, то він може протривати не довше 60 днів, в окремому регіоні - 90. Однак для продовження режиму президент повинен підписати новий указ, котрий в обов’язковому порядку повинен бути також затверджений парламентом.

Чим загрожує порушення режиму

Законом забороняється введення будь-яких скорочених або прискорених форм судочинства - всі порушники повинні відповідати за дії виключно за законом. Порушення тих чи інших правил НС передбачає відповідальність згідно Кодексу про адміністративні правопорушення або Кримінального кодексу.

Порушення порядку НС карається адміністративним стягненням - штрафом до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративним арештом на строк до 15 діб, якщо ці порушення не тягнуть кримінальної відповідальності.

Порушення комендантської години тягне за собою затримання порушника до закінчення його строку. Якщо правоохоронці вирішать обшукати людину, то повинні скласти протокол. Неодноразове порушення режиму НС і непідкорення наказам - штраф від трьох до семи мінімумів або арешт на 30 діб. Іншими словами, якщо ви відмовитеся надати свій автомобіль представникам влади або пустити силовиків в квартиру, доведеться сплатити штраф або втратити на місяць свободу.

Справи про адміністративні правопорушення розглядаються впродовж трьох діб одноособово суддею в порядку, встановленому Кодексом про адміністративні правопорушення. Особи, які скоїли порушення, можуть бути затримані до розгляду справи в суді. При цьому скасування режиму тягне за собою припинення провадження по справах про порушення і невідкладне звільнення. У випадку затримання іноземних громадян за порушення режиму НС, органи влади зобов’язані повідомити про це в МЗС України.

Під час НС заборонено змінювати Конституцію, виборчі закони, проводити вибори президента, Верховної Ради і місцевих органів влади. Крім того, закон забороняє використовувати режим НС для захоплення влади і порушення законів та прав і свобод громадян. НС не може бути підставою для застосування катувань, жорстокого або такого, що принижує людську гідність, поводження або покарання, для будь-яких обмежень права на життя, на свободу думки, совісті, релігії в розумінні цих прав і свобод, прийнятому в Міжнародному пакті про громадянські і політичні права і законах України.

Петро Шуклінов

Переклад здійснено сайтом «Влада закону». Джерело:

Сайт ««Ліга»»




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ