АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: v_zakon@ukr.net            Пишіть нам: v_zakon@ukr.net           
Головна сторінка

RSS підписка нашого сайту

ПІДПИСКА СтопкомUA


Львів без тютюнового диму — ДВА РОКИ БЕЗ РЕКЛАМИ СИГАРЕТ: ЯК ВИКОНУЄТЬСЯ ЗАКОН ТА НОВІ ФОРМИ ПРОСУВАННЯ ТЮТЮНОВОЇ ПРОДУКЦІЇ
18.09.2014 р.

У Львові зафіксований один з найвищих показників активності промоутерів тютюнових кампаній.

Такі дані всеукраїнського моніторингу виконання Закону України № 3778–IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів», який проводили громадські активісти протягом серпня 2014 року. Головною метою моніторингу була оцінка рівня присутності реклами та можливих форм промоції та стимулювання продажу тютюнових виробів в пунктах торгівлі через два роки з моменту набуття чинності закону.

Моніторинг проводився у Львові та ще в 14-ти обласних центрах України, включно з м.Київ. Загалом, протягом серпня 2014 р. представники Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» здійснили моніторинг 1024 пунктів торгівлі тютюновими виробами, із них було перевірено: 542 кіоски, 180 супермаркетів, 302 магазини та міні-маркети. У Львові силами волонтерів та активістів Коаліції було перевірено 49 місць продажу сигарет.

Громадський моніторинг показав, що рівень виконання закону залишається стабільно високим. Норма Закону № 3778-IV про заборону прямої реклами тютюнових виробів вже другий рік поспіль виконується на 100%. Проте, тютюнові компанії успішно обходять закон в частині, що стосується заборони стимулювання продажу. Так, у 85,7% випадків у Львові в місцях продажу розміщено спеціальну викладку пачок з використанням підсвітки, яскравих візуальних зображень та дизайнерських рішень, що дозволяє виокремлювати пачки сигарет з метою привернення до них уваги. Лише заборона викладки пачок сигарет дасть змогу вирішити це питання повною мірою та уникнути в подальшому продовження практики обходу закону, - вважають експерти Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну».

У 14,3% випадків біля кіосків були помічені промоутери – дівчата, одягнені в кольори певних тютюнових брендів. Зауважимо, що серед 15 міст, в яких проводився моніторинг, у Львові зафіксований один з найпотужніших показників активності промоутерів, які інформують покупців про нові види сигарет та брендів. В цілому по Україні присутність біля місць продажу тютюнових виробів промоутерів, торгових представників або консультантів виявлена у 5% випадків. Аналізуючи дані моніторингу 2012 року (одразу після вступу закону в силу) та 2013 року, спостерігається стабільне зростання кількості випадків використання зазначених форм стимулювання продажу тютюнових виробів (див.Додаток 1).

Водночас, результати моніторингу свідчать про високий рівень виконання закону та відсутність прямої реклами сигарет. Було виявлено всього 3 випадки прямого порушення закону (0,3%), а саме: розміщення плакатів та/або постерів із зображенням торгових марок сигарет, пачок сигарет у прикасових зонах у Луцьку та Одесі.

Моніторинг також засвідчив, що тютюнові компанії активно використовують різні методи стимулювання продажу сигарет, які не чітко регулюються законом, зокрема, спеціальну викладку пачок сигарет - «привабливе» оформлення вітрин та прикасових зон – 85,7% у Львові. Такі форми стимулювання найчастіше використовують супермаркети та кіоски, менше – міні- маркети.

Основні результати моніторингу у Львові та по Україні в цілому:

Пряма реклама тютюну повністю зникла з вітрин та прикасових зон;

Проведення заходів з безоплатної роздачі, у тому числі для маркетингових досліджень та дегустації, обміну тютюнових виробів на тютюнові вироби чи будь-які інші товари, роботи, послуги не зафіксовані в період проведення моніторингу;

85,7% торгових точок (77% - по Україні) використовують спеціальні обладнання, дисплеї у вітринах та біля кас, що привертають увагу до певної марки сигарет, спеціальну викладку пачок, розміщення сигарет на яскравому/кольоровому фоні в рамках, боксах та панно;

71,4% (31% - по Україні) точок продажу мали, зокрема, яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касі, тощо;

у 14,3% (5% - по Україні) учасники моніторингу виявили присутність біля місць продажу промоутерів, торгових представників, консультантів, які інформували покупців про нові види сигарет та брендів;

у 61,2% (51% - по Україні) торгових точок цінники розміщені безпосередньо на пачках та закривають попереджувальні надписи;

«Фактично, усі ці приклали є видами стимулювання продажу тютюнових виробів - відповідно до Керівних принципів статті 13 Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну (РКБТ), яку Україна ратифікувала у 2006 р. Стимулювання продажу сигарет також заборонено законодавством України (стаття 16 ЗУ № 3778), але проблема полягає у тому, що виявлені нами форми стимулювання знаходяться у «сірій зоні» регулювання законом та не є прямими порушеннями на думку контролюючих органів, судів та тютюнового бізнесу, - пояснив Андрій Скіпальський, голова Правління ГО «Життя», керівник Центру контролю над тютюном, виступаючи на пресс-конференції в Києві, 16 вересня. – Тому рішення, яке ми будемо пропонувати парламенту – повна заборона на викладку та розміщення упаковок сигарет на зовнішніх вітринах з метою скорочення поширеності куріння передусім серед молоді».

За інформацією Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів, яка здійснює державний контроль за дотриманням ЗУ № 3778-IV, за I півріччя 2014 р. Держспоживніспекцією було перевірено 900 суб’єктів господарювання щодо дотримання ними вимог антитютюнового законодавства, у тому числі і заборони куріння в закладах ресторанного господарства. Порушення встановлені у 17,6 % випадків: з них у ході планових перевірок зафіксовано 66 випадків порушення закону, а за результатами позапланових заходів - 92 випадків. За результатами перевірок до адміністративної відповідальності притягнуто 25 осіб, на яких накладено адміністративні стягнення на загальну суму більше 12,9 тис. грн. До підприємств, що порушили вимоги законодавства застосовано фінансових санкції на суму 271,8 тис. грн. Всього за звітний період територіальними органами Держспоживінспекції України розглянуто 86 пропозицій, скарг та заяв від споживачів щодо виконання суб’єктами господарювання антитютюнових законів».

Заборону видимого розміщення тютюнових пачок вже запроваджено в багатьох країнах, зокрема, в Австралії, Канаді, Фінляндії, Ірландії, Таїланді, Великій Британії та Росії. «Однією з ключових підстав для заборони видимого розміщення тютюнових пачок в пунктах продажу є те, що ці місця відвідують діти, для яких тютюнова продукція перетворюються на звичайний, навіть спокусливий товар. Тому, прибирання сигарет з вітрин суттєво зменшує приток нових курців серед дітей. Ісландія запровадила заборону видимого розміщення тютюнових пачок у 2001 р.: у 1999 р. курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, а в 2011р. – 10%. Норвегія заборонила видиме розміщення тютюнових пачок в магазинах у 2010 р. і рівень куріння підлітків там зменшився з 19% у 2007 р. до 14% у 2011 р. Є всі підстави вважати, що аналогічний ефект матиме заборона викладки тютюнових пачок і в Україні», - вважає Костянтин Красовський, завідувач відділом контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України.

команда Проекту "Львів без тютюнового диму" тел: 050 477 08 00 e-mail: smokefreemisto@gmail.com




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ