АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: v_zakon@ukr.net            Пишіть нам: v_zakon@ukr.net           
Головна сторінка

 
RSS підписка нашого сайту

ПІДПИСКА СтопкомUA


НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна сторінка
• Україна___ПОЛІТИКА
• Світ_____Н О В И Н И
• Аналітика
• Фото
• Відео
• Література
• АРХІВ НОВИН СТОПКОМУ
• Фото дня (архів)
• Політгумор
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• ЗАКОНОДАВСТВО і ПРАВО
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
Рейтингове оцінювання шкіл: турбота про школи – нове «покращення»?
10.02.2013 р.

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України не стоїть на місці щодо покращення навчального процесу у школах та здійснення моніторингу діяльності загальноосвітніх навчальних закладів. Одним з останніх нововведень є, безперечно, цікавий проект рейтингового оцінювання шкіл, що вже цьогоріч має на повну запрацювати на теренах нашої Батьківщини. З метою впровадження в життя власних ініціатив чиновники Міносвіти розробили та упровадили в дію наказ № 1343 від 22 листопада 2011 року «Про затвердження Критеріїв системи рейтингового оцінювання діяльності загальноосвітніх навчальних закладів».

Багатьох, мабуть, зацікавить, чому ж громадськість майже не чула про даний наказ, адже минуло вже більше року від часу його впровадження? Відповідь доволі проста та водночас цікава: хоча наказ і набрав чинності з часу його підписання, проте в документі немає жодного пункту, який би регламентував діяльність міністерства та підконтрольних йому структур (Державна інспекція навчальних закладів, Департамент загальної, середньої та дошкільної освіти, Інститут інноваційних технологій та змісту освіти) протягом 2012 року. Основна діяльність, згідно з документом, розпочинається саме з 2013 року, що можна вбачити в п. 2.2: «Щороку, починаючи з 2013 року, здійснювати моніторинг ефективності діяльності загальноосвітніх навчальних закладів за попередній календарний рік відповідно до затверджених Критеріїв».

Що ж на практиці означатиме дане нововведення та чи посприяє воно підвищенню рівня знань школярів? Наприкінці 2012 року Міністерство освіти та науки, молоді та спорту запропонувало для публічного обговорення Положення про систему рейтингової оцінки загальноосвітніх навчальних закладів. Розробкою даного документа, як розуміємо, і займалось міністерство протягом року після підписання вищеназваного наказу. У Положенні, текст якого розміщено всього на трьох сторінках, зазначено, що система рейтингового оцінювання повинна стимулювати діяльність шкіл, інформувати суспільство про стан середньої освіти і сприяти ефективному управлінню діяльністюі загальноосвітнього закладу. Управляти оцінюванням буде Держінспекція навчальних закладів, а готувати плани його проведення та звіти з виконання доручено місцевим органам влади.

Націкавіше те, що на обговорення громадськості було винесено саме Положення, а не критерії оцінювання, що були затверджені ще наприкінці 2011 року як додаток до наказу «Про затвердження Критеріїв системи рейтингового оцінювання діяльності загальноосвітніх навчальних закладів». Самі ж Критерії містять доволі багато неоднозначних пунктів, таких як:

«3.3. Педагогічні працівники пенсійного віку;

4.1. Випускники 11-х класів, які не продовують навчання і не працевлаштовані;

5.1. Розроблення педагогічними працівниками навчально-методичної літератури;

6.2. Оздоровлення учнів;

6.4. Організація безкоштовного перевезення учнів та педагогічних працівників до

місця навчання та в зворотному напрямку;

6.6. Забезпечення педагогічних працівників житлом».

Звісно, ми розуміємо турботу посадовців про школярів та педагогічний колектив, проте давайте не забувати, що наша країна, на жаль, ще не відійшла від радянських підходів до оцінювання роботи – найкращих нагородять, можливо, навіть фінансово, найгірших – покарають. Фактично там, де було добре, стане ще краще, а де погано, нагримають, випишуть декілька доган – і на цьому все й закінчиться.

Виникає також багато запитань стосовно фінансового забезпечення таких питань, як забезпечення педагогів житлом та їх безкоштовного перевезення, разом з учнями, до місця навчання. Сумнівно, що за даними критеріями сільська школа зможе конкурувати з елітними навчальними закладами столиці.

Педагоги, можливо, вже звернули увагу на ще один цікавий критерій, а саме: «Розроблення педагогічними працівниками навчально-методичної літератури». Проте, якщо я не помиляюсь, розроблення методичних посібників є прерогативою та прямим обов’язком Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, а не вчителів шкіл.

На жаль, як видно з документа, основною роботою буде, уже вкотре, листування між школами й місцевими органами, які підганятимуть підпорядковані їм навчальні заклади для досягнення вищих показників. Оскільки перевірки здійснюватимуть представники місцевої влади, то можемо очікувати також заниження рейтингів шкіл з «неугодними» директорами та заміну керівництва таких шкіл «своїми людьми». Не варто забувати також про неофіційну, проте вже давно закріплену практику внесення в так звані «фонди школи» чи «фонди класу» певної суми грошей, що під приводом необхідності підвищення рейтингу школи можуть збільшитись у рази та назавжди зруйнувати міф про безкоштовну освіту в України (ст. 3 Закону України «Про освіту»).

Прикро, проте можемо констатувати, що система оцінки шкіл, яку розробляли не один рік, принаймні на папері, має доволі непереконливий та малоефективний вигляд. Що ж, дочекаємось практики.

Павло Лісниченко




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ