АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: stopcom@ukr.net            Пишіть нам: stopcom@ukr.net           
Головна сторінка

 
незалежне
опозиційне видання

RSS підписка нашого сайту

ПІДПИСКА СТОПКОМ


НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна
• Україна___ПОЛІТИКА
• Світ_____Н О В И Н И
• Аналітика
• Фото
• Відео
• Література
• АРХІВ НОВИН СТОПКОМУ
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• ЗАКОНОДАВСТВО і ПРАВО
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
Антикорупційний ковпак
12.04.2011 р.

Антикорупційне законодавство торкнеться мільйонів українських громадян

Вчора Верховна Рада прийняла Закон "Про принципи попередження і протидії корупції", котрий стосується не лише народних депутатів, міністрів і державних службовців. Під ряд антикорупційних обмежень підпадає практично кожен, хто посідає скільки-небудь відповідальну посаду на підприємствах публічного і/або приватного права.

Окрім державних службовців та осіб, які посідають високі державні пости, антикорупційне законодавство поширюється, наприклад, на:

1) посадових осіб юридичних осіб публічного права, які отримують зарплату з державного або місцевого бюджету. При розширеному тлумаченні поняття «посадові особи», котрого в самому Законі не надано, під цю категорію можуть потрапити не лише директори державних і комунальних лікарень, шкіл, вузів, наукових та інших установ та їх заступники, але й, наприклад, завідуючі відділами, кафедрами та іншими структурними підрозділами;

2) осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, державної кримінально-виконавчої служби, органів та підрозділів цивільного захисту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, особи начальницького складу податкової міліції (тобто навіть на рядового інспектора ДАІ або рядового держвиконавця);

4) членів окружних, територіальних та дільничних виборчих комісій (при виконанні ними цих повноважень);

5) керівників громадських організацій, котрі частково фінансуються за коштом державного або місцевого бюджету;

6) осіб, які надають публічні послуги: аудиторів, нотаріусів, оцінщиків, а також експертів, арбітражних керуючих, незалежних посередників, членів трудового арбітражу, третейських суддів та ін.;

7) посадових осіб іноземних держав, а також іноземних третейських суддів;

8) посадових осіб міжнародних організацій (працівники міжнародної організації або будь-які інші особи, уповноважені такою організацією діяти від її імені), а також членів міжнародних парламентських асамблей, суддів та посадових осіб міжнародних судів;

9) осіб, які постійно або тимчасово посідають посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських обов’язків, або осіб, спеціально уповноважених на виконання таких обов’язків в юридичних особах приватного права незалежно від організаційно-правової форми, згідно Закону;

10) посадових осіб юридичних осіб, фізичних осіб – у випадку отримання від них неправомірної вигоди.

Для того, аби відчути розмах боротьби з корупцією, досить сказати, що жодна із вказаних вище категорій осіб не була згадана в раніше чинному Законі "Про боротьбу з корупцією" (хоча більшість з них були присутні в антикорупційному пакеті законодавства, яке діяло всього кілька днів).

Що означає потрапляння під одну із цих категорій? Наприклад, обмеження з використання службового становища. Всім вказаним вище категоріям, крім останньої, яка стосується фізичних осіб, забороняється використовувати свої службові повноваження і пов’язані з цим можливості з метою отримання неправомірної вигоди або в зв’язку з прийняттям обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе або інших осіб, в тому числі:

1) неправомірно сприяти фізичним або юридичним особам у здійсненні ними господарської діяльності, отриманні субсидій, субвенцій, дотацій, кредитів, пільг, укладення контрактів (в тому числі на закупівлю товарів, робіт та послуг за державні кошти);

2) неправомірно сприяти призначенню на посаду осіб, котрі не мають переваг перед іншими кандидатами на цю посаду;

3) неправомірно втручатися в діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування або посадових осіб;

4) неправомірно надавати перевагу фізичним або юридичним особам в зв’язку з підготовкою проектів, виданням нормативно-правових актів і прийняттям рішень, затвердженням (узгодженням) висновків.

Що означає і в чому може полягати "неправомірне сприяння" з Закону незрозуміло, а тому його тлумачення можуть бути досить широкими. Наприклад, корупцією можна визнати дії керівника служби персоналу, який обрав серед всієї різноманітності резюме на високооплачувану посаду резюме свого знайомого, котрий пообіцяв або дав за це йому неправомірну винагороду а-ля "могорич". Або нотаріуса, який засвідчив правочин (і тим самим посприяв його укладенню), і отримав за це, окрім офіційної винагороди, ще й неофіційну. Особливо якщо в подальшому виявиться, що такий правочин буде визнаний незаконним/недійсним.

Взагалі антикорупційний Закон містить багато всякого цікавого. На багатьох із вказаних вище осіб ще ляжуть: обов’язок із декларування своїх видатків; обмеження із сумісництва, на отримання подарунків; обмеження відносно роботи близьких родичів; і, найголовніше, ризик притягнення до кримінальної відповідальності за діяння, які вважаються корупційними.

Аналіз всіх цих обмежень, більшість із котрих ляже на вказані вище категорії вже з 1 липня 2011 року (дата вступу Закону в силу), читайте в найближчому номері тижневика "ЮРИСТ & ЗАКОН", котрий з’явиться в інформаційно-правових системах ЛІГА:ЗАКОН вже 12 квітня.

Євгеній Даниленко, «ЮРИСТ & ЗАКОН»

Переклад здійснено сайтом «СтопкомUA». Джерело:

«ЮРИСТ & ЗАКОН»


Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ