АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: stopcom@ukr.net            Пишіть нам: stopcom@ukr.net           
Головна
непарламентський
опозиційний сайт

НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна
• Україна
• Світ
• Аналітика
• Спорт
• Фото
• Відео
• Література
 
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• Законодавство і право
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
• Зворотній звязок
Як узаконити самобуд
27.10.2009р.

Кабмін оголосив амністію власникам приватних будинків, збудованих без дозволу

Сертифікат відповідності дає можливість забудовнику оформити право власності на будинок Нещодавно в засобах масової інформації промайнула новина про те, що Кабінет Міністрів України дозволив приймати в експлуатацію приватні будинки, побудовані громадянами без дозволу на будівництво. Що це, черговий політичний піар напередодні президентських виборів чи реальна "дачна амністія" – вирішила розібратись ЛІГА:ЗАКОН.

Дійсно, 15 жовтня 2009 року набрав чинності Тимчасовий порядок прийому в експлуатацію завершених будівництвом приватних житлових будинків присадибного типу, дачних і садових будинків з господарськими спорудами і будівлями, побудованих без дозволу на виконання будівельних робіт, затверджений постановою КМУ від 09.09.2009 № 1035 (далі – Тимчасовий порядок). Він передбачає спрощену процедуру видачі забудовникам сертифіката відповідності - документа, який підтверджує прийом в експлуатацію приватного будинку.

Дозволи, прийом в експлуатацію, сертифікат… Для чого це потрібно, адже жити в будинку можна й так? Можна, але вся справа в тому, що, збудувавши без дозволу влади на своїй землі будинок, ви не стаєте його власником. Цей парадокс прямо закріплений частиною 2 ст. 376 Цивільного кодексу. Тобто передати його у спадщину або продати не можна.

А от за Законом України "Про планування і забудову територій" підставою для оформлення права власності на завершені будівництвом об’єкти нерухомості є сертифікат відповідності (раніше документ називався свідоцтвом), отримати котрий можна в інспекції державного архітектурно-будівельного контролю (ст. 30-1 Закону).

В цілому масштаб існуючої проблеми можна оцінити зі слів Міністра регіонального розвитку і будівництва Василя Куйбіди про те, що лише в сільській місцевості кількість самобудів складає приблизно півтора мільйони.

Так от, Тимчасовий порядок передбачає, що подавши до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю за місцем знаходження самобуду заяву про прийняття його в експлуатацію, приєднавши до нього деякі документи і сплативши символічний штраф за ст. 97 Кодексу про адміністративні правопорушення, можна отримати сертифікат відповідності. Все це, з урахуванням оплати вартості самого сертифіката, обійдеться забудовнику в суму близько шестисот гривень. Така собі дачна амністія.

Варто ще уточнити, що узаконити можна лише будинки, побудовані в період з 5 серпня 1992 року до 1 січня 2008 року, а заяву треба встигнути подати до кінця 2010 року.

Корисна для громадян і держави (в плані наповнення бюджету) ідея. Але, як відомо, диявол ховається в дрібницях.

Перше, через що можна перечепитись, спробувавши здійснити надану Кабміном можливість, - це збір документів.

Згідно Тимчасового порядку, до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю необхідно подати:

- довідку про узгодження прийняття приватної будівлі в експлуатацію, видану на підставі рішення виконкому місцевої ради (форма довідки наводиться у додатку до Тимчасового порядку);

- техпаспорт приватної будівлі, виданий БТІ.

Це для узаконювання приватних будинків загальною площею до 200 кв. метрів, і не більше, ніж для поверхових, з господарськими спорудами і будівлями загальною площею до 100 кв. метрів.

Якщо ви живете краще, то додатково до інспекції потрібно буде надати:

- документ, що посвідчує право власності або користування земельною ділянкою, на котрій розміщений самобуд;

- звіт про проведення технічного огляду (обстеження) на предмет відповідності приватної будівлі державним стандартам, будівельним нормам і правилам, нормативним актам з пожежної безпеки, санітарному законодавству, що діяло на момент завершення будівництва, складений організацією, котра має на це відповідну ліцензію. Цей звіт повинен бути узгоджений з органом державного пожежного нагляду і державною санітарно-епідеміологічною службою.

Так от, порядків узгодження прийняття об’єкта будівництва в експлуатацію органами місцевого самоврядування поки що немає. Є лише відповідна рекомендація Кабміну (п. 4 постанови від 09.09.2009 № 1035) їх розробити і затвердити. Коли вона буде виконана і чи буде виконана - невідомо.

Крім того, документацію на великі будинки доведеться узгоджувати з пожежним наглядом і санепідемслужбою. Враховуючи, що будинок будувався без дозволу, напевне знайдуться резонні причини для того, щоб відмовити. Або: давайте вирішувати питання.

Ще однією проблемою, котра може мати неприємні наслідки, є те, що сертифікат, котрий видається згідно Тимчасового порядку, і сертифікат, передбачений Законом "Про планування і забудову територій", як основні для оформлення права власності на нерухомість, - різні документи.

Справа в тім, що за Законом про планування сертифікат відповідності - це документ, котрий засвідчує відповідність завершеного будівництвом об’єкта проектної документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам (ч. 2 ст. 30-1).

Оскільки дозволу на будівництво ви не отримували, то говорити про відповідність будинку проектній документації не коректно. Тому згідно Тимчасового порядку сертифікат підтверджує лише відповідність будівель державним будівельним нормам, стандартам і правилам (п. 2).

Таким чином, Кабмін фактично ввів новий правовстановчий документ, котрий не передбачений законом. А як показала практика застосування спірної з правової сторони постанови КМУ про мораторій на перевірку суб’єктів господарювання, суди при вирішенні спорів надають перевагу суворому закону, а не урядовому акту, котрий полегшує життя людям (детальніше про цю проблему читайте в матеріалі ЛІГА:ЗАКОН "Постанова № 502: илюзія захищеності").

Крім всього іншого, неможна не відзначити, що Тимчасовий порядок прийому в експлуатацію оминає інтереси третіх осіб.

Частиною 5 ст. 376 ГК встановлено, що суд може визнати за власником або користувачем земельної ділянки право власності на самовільно побудоване нерухоме майно, але лише за умови, що це не порушує прав інших осіб.

В протилежному випадку, а також якщо суттєво порушені будівельні норми і правила, суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може винести рішення, котрим зобов’язати особу провести відповідне перепланування або навіть знести будинок (ч. 7 ст. 376 ЦК).

Виходить, зв’язуючись з процедурою введення самобуду в експлуатацію, цілком можна нажити собі і неприємностей зі сторони місцевих органів та сусідів.

ВИСНОВОК

Таким чином, очікувати позитивного ефекту від реалізації урядової постанови все ж не варто. На жаль, окрім правових перешкод, на шляху забудовника знаходиться (як це прийнято в Україні) сонм чиновників, без допомоги котрих в організації вирішення питання просто кроку не ступиш.

Уявляється, що більш правильним шляхом було б закріплення дачної амністії на законодавчому рівні. Враховуючи викладене вище, обов’язковими умовами для легалізації самобудів повинні бути закріплені наявність права власності на земельну ділянку, на котрій розміщений будинок, дотримання будівельних норм і правил, а також відсутність порушень прав інших осіб.

Переклад з російської здійснено сайтом «Стопком». Джерело:

ЛІГА:ЗАКОН




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов