АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: stopcom@ukr.net            Пишіть нам: stopcom@ukr.net           
Головна сторінка
непарламентський
опозиційний сайт

НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна
• Україна
• Світ
• Аналітика
• Спорт
• Фото
• Відео
• Література
 
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• Законодавство і право
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
• Зворотній звязок
«Харчова лотерея»: українців масово травлять у закладах громадського харчування (якщо ви отруїлись в ресторані чи їдальні )
12.10.2009р.

В Україні «вигадали» новий спосіб отримання адреналіну — грати в лотерею і навіть «російську рулетку» вже не актуально, тепер достатньо просто сходити пообідати в заклад громадського харчування. Саме тут громадяни мають можливість «пограти зі смертю»: кількість непридатних для споживання продуктів, що постачаються в ресторани, зросла на третину.

При цьому в країні щотижня мають місце кілька випадків масових отруєнь. В ому ж причина такої вседозволеності «кухарів»?

Масові отруєння

Останнім часом в Україні сталося одразу кілька випадків, пов’язаних з отруєнням мешканців країни в закладах громадського харчування. Перший з них зареєстрований 12 вересня в Миколаєві, де до інфекційного відділення обласної лікарні були госпіталізовані відвідувачі піцерії «Челентано».

До медустанови міста потрапили 18 людей, двоє з котрих – у вкрай тяжкому стані. Зі слів заступника головного санітарного лікаря Миколаєва Михайла Баркара, кількість постраждалих від неякісної їжі в піцерії складає всього 30 людей.

«За попередніми даними, декотрі працівники закладу громадського харчування хворіли на сальмонельоз (інфекційна хвороба, котра призводить до ураження органів травного тракту – авт.), котрий вони передавали відвідувачам. Причому, дану інформацію співробітники намагались приховати під час усного спілкування, тому нам довелося провести дослідження, що дозволило привнести ясність», - говорить п. Баркар і додає, що при цьому весь персонал мав необхідні для працівників харчової галузі особисті медичні (санітарні) книжки.

Зараз даний заклад громадського харчування закрито і триває розслідування ситуації, що склалася. В міській СЕС зізнаються, що даний випадок – най масштабніший в їх місті за останнє десятиліття.

Другий, не менш резонансний інцидент стався 16 вересня в Кременчузі (Полтавська обл.). Зі слів в.о. начальника відділу охорони здоров’я Виконкому Кременчузької міської ради Анатолія Штирби, до лікарні з гострим харчовим отруєнням потрапили учні гімназії № 6. Причиною госпіталізації 34 школярів стала дезинтерія, котру діти підчепили, харчуючись в шкільній столовій.

Головний санітарний лікар Кременчуга Віктор Акімов розповів, що харчоблок перебуває в жахливому стані. «Не працюють м’ясорубка і протирочна машина. Пюре давлять вручну, а це в громадському харчуванні робити заборонено. Скрізь павутиння і бруд», - розповідає спеціаліст. Санітарні лікарі не змогли навіть дослідити страви, котрі давали дітям, оскільки в столовій не виявилось контрольної порції.

І хоча зараз харчоблок учбового закладу тимчасово закритий і в ньому провадиться ремонт, а всі його співробітники звільнені, батьки бояться відпускати дітей до цього навчального закладу, побоюючись за їх здоров’я. До прикладу, в кінці минулого тижня гімназію з 935 учнів не відвідали 167 школярів.

Липові перевірки

Як з’ясувалося, ризик отруїтися після ситного обіду в будь-якому закладі громадського харчування сьогодні досить великий. Зі слів генерального директора компанії «Ресторанний консалтинг» Ольги Насонової, з подібними випадками, як правило, кожен працюючий в нашій країні заклад громадського харчування стикається, як мінімум, раз в два-три місяці.

Причому, більше шансів отруїтися після відвідування об’єкта з недорогим харчуванням. З однієї сторони це пов’язано з бажанням рестораторів зекономити на затратах, в результаті чого більшість з них придбаває найдешевші і часто неякісні продукти. Окрім цього, якщо в штаті великих ресторанів є спеціалісти, які відповідають за якість сировини, – технолог, комірник, старший кухар, то у відносно недорогому закладі таких посад, як правило, немає.

В «Ресторанному консалтингу» говорять, що причин, що потягли отруєння відвідувача, існує кілька. Однією з них є неправильне виробництво або транспортування продуктів харчування (без холодильників) виробником або постачальником (проблема особливо актуальна в літній період), а другою – неправильне їх приготування або обробка співробітниками ресторану.

«Згідно моїх спостережень, кількість зіпсованих постачальниками товарів цього року збільшилась на 30%, тоді як кількість отруєнь з вини співробітників закладу громадського харчування залишилась на рівні минулого року», - підкреслює Ольга Насонова.

Однак є і ще одна причина. Швидше, головна. В неофіційних бесідах ресторатори підкреслюють, що перевіряючи органи, котрі повинні контролювати якість став, перевіряють лише наявність усіх дозвільних документів і рідко відвідують кухню.

Із вдячності за таку лояльність від невеликого ресторану вони можуть отримати дорогий продуктовий набір, а від більш великих об’єктів – грошову компенсацію в розмірі від $300 до $2 тис., в рідкісний випадках – до $5 тис. Якщо ж у закладі знайшли серйозні недоліки, то озвучені суми зазвичай на порядок вищі.

Обмежені права

В санстанціях виправдовуються: в дійсності відомства не можуть вплинути на ситуацію. Зі слів Михайла Баркара, завдяки змінам, внесеним до Закону України №877-V від 5 квітня 2007 р. («Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності») в кінці минулого року, повноваження санстанцій істотно обмежені.

Зокрема, тепер перевіряючи органи не можуть позапланово перевірити заклад громадського харчування (виняток складають лише випадки, коли наявні численні скарги або відбулися масові отруєння). Забороняється й перевірка закладу в якості «таємного покупця»: віднині графіки перевірок повинні бути анонсовані на сайтах профільних служб завчасно, а сам заклад попереджений за 10 днів про дату і час відвідування представниками санстанції.

«В декотрих випадках у призначений час керівник закладу просто щезає, тому ми не взмозі приступити до своїх обов’язків. Але найчастіше до нашого приходу співробітники ресторану поспіхом виправляють всі недоліки, а після закінчення нашої роботи все повертається на круги свої», - розповіли «ФінЗах» в одній з українських санстанцій.

Допоможи собі сам

Лікарі відзначають: споживачу досить складно самостійно визначити, що запропонована йому в закладі громадського харчування страва небезпечна для здоров’я. «Як правило, більшість шкідливих для людини мікроорганізмів не змінюють ані кольору, ані запаху продуктів харчування, і виявити їх можна лише провівши спеціальні дослідження, - говорить Михайло Баркар. Відповідно, при замовлянні страв у закладі громадського харчування українці тягнуть «лотерейний білет» — пощастить чи не пощастить залишитись живим і здоровим. Результат же може виявитись неочікуваним і дуже неприємним».

Заступник начальника Головного управління з питань захисту прав споживачів при КМДА Сергій Дроботун говорить, що мешканці столиці менш за все скаржаться на неякісні харчі. «На мій погляд, це пов’язано з психологічною особливістю споживачів, котрі не хочуть влаштовувати скандал через надання неякісної їжі або отруєння. Інша справа, якщо йдеться про більш значні для них предмети, наприклад, поломки пральної машини», - говорить п. Дроботун.

Тим не менш, правозахисники наполягають, що претензії щодо неякісних послуг потрібно пред’являти. Зі слів Сергія Дроботуна, першою чергою необхідно офіційно зареєструвати випадок отруєння, викликавши швидку допомогу або звернувшись до будь-якої медичної установи країни.

Отримавши офіційний висновок, до цього документа необхідно приєднати чек з ресторану або засвідчувальні показання друзів, знайомих «горе-вечоринки», після чого написати офіційну заяву до Управління із захисту прав споживачів у своєму населеному пункті.

Всі подальші дії візьме на себе Управління, котре спільно з місцевою санстанцією проведе комплексну перевірку закладу громадського харчування. Під приціл спеціалістів потрапить якість продуктів, що постачаються, всі технологічні процеси, в т.ч. зберігання, обробка і приготування страв. Якщо порушення будуть виявлені, то керівництво закладу змушене бути піти на мирову з постраждалим відвідувачем.

Як правило, мова може йти про оплату лікування і моральної шкоди. Якщо ж відвідувач буде не згоден на мирне врегулювання питання, то він може звернутися до суду. При чому, юридичну підтримку йому забезпечить Управління, а сума моральної компенсації може бути практично будь-якою, оскільки при подібних справах позивачеві не потрібно платити судового збору, розмір котрого, як правило, складає 5% від загальної суми, що вимагається з відповідача.

«Часто рішення в подібних справах ухвалюються на користь позивача», - говорить Сергій Дроботун.

Як захистити себе у випадку отруєння в закладі громадського харчування:

- завжди зберігайте чек, у випадку отруєння його слід додати до вказаних нижче документів;

- оформити засвідчувальні показання друзів або знайомих, котрі були присутні на трапезі;

- засвідчити факт отруєння (отримати офіційний висновок лікарів), звернувшись до будь-якого пункту медичної допомоги, або викликавши «швидку»;

- написати заяву до місцевого Управління із захисту прав споживачів;

- подати позовну заяву до суду, закликавши в якості відповідача заклад, що надав неякісну їжу і послуги.

Максим Голубченко

Переклад здійснено сайтом «Стопком». Джерело:

http://biznesgid.com.ua/articles/02.10.09/7689.html




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов