АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: stopcom@ukr.net            Пишіть нам: stopcom@ukr.net           
Головна сторінка
 
непарламентський
опозиційний сайт

RSS підписка нашого сайту

ПІДПИСКА СТОПКОМ


НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна
• Україна___ПОЛІТИКА
• Світ_____Н О В И Н И
• Аналітика
• Фото
• Відео
• Література
• АРХІВ НОВИН СТОПКОМУ
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• ЗАКОНОДАВСТВО і ПРАВО
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
Дурні і дороги! Як боротися з дорожниками, якщо ДТП сталося через яму
10.03.2010 р.

Відомо, що поганий стан доріг призводить до підвищеної аварійності — лише в Києві, за офіційними даними, через дорожні ями в січні-лютому сталося більше сотні ДТП. Ми з’ясували, як водієві їздити в теперішніх умовах, як боротися з дорожниками, якщо ДТП сталося через яму, і коли дороги приведуть до ладу.

Стан доріг — одвічна українська проблема: щороку нам традиційно пояснюють транспортний колапс «зимою, що раптово настала», а навесні звинувачують в ямах, які з’явилися, сніг та низьку температуру. Справа в тому, що під час відлиги вода проникає в тріщини криво покладеного асфальтобетонного покриття і воно, замерзаючи, розширюється, утворюючи тріщини. Але якщо зазвичай після зими ми просто бачимо підвищену кількість дорожніх нерівностей на асфальті, то цього року у водіїв з’явилося відчуття, що разом зі снігом дороги просто розтанули — теперішнє покриття являє собою набір перешкод, які складаються з тріщин, заглиблень, виярків та відкритих каналізаційних люків.

В’ялі спроби дорожників на виправлення ситуації її лише поглибили — в окремих місцях з’явилися дивні «насипи» на асфальті, перемішані з новоутвореними ковбанями — жахливо трясе навіть в особистому дорогому автомобілі, а їзда в маршрутці і взагалі нагадує атракціон.

Крім того, їзда по ямах призводить до поломок авто — особливо сильно страждають колеса і ходова частина. Але це ще півбіди. Справа в тому, що поганий стан доріг призводить до підвищеної аварійності — лише в Києві, за офіційними даними, через дорожні ями в січні-лютому сталося більше сотні ДТП, а якщо врахувати, що зазвичай даішники визнають винними в подібних аваріях водіїв, можна впевнено сказати, що реальна кількість аварій з причин дорожніх ям в кілька разів більше.

Ми з’ясували, як водієві їздити в теперішніх умовах, як боротися з дорожниками, якщо ДТП сталося через яму, і коли дороги приведуть до ладу.

ЦІНА БЕЗДОРІЖЖЯ

Практично всі опитані нами автомобілісти пояснюють проблеми з ходовою частиною автомобіля жахливим станом доріг. «Я їхав однією з центральних вулиць Києва в крайньому лівому ряді і почув звук удару по колесах. Зупинився, вийшов — розірвані два колеса на низько профільній гумі і потік амортизатор», — поскаржився нам автолюбитель Євген Мироненко з Києва. В його випадку ремонт потягнув на 7 тис. грн., не враховуючи витрачених нервів і часу. І таких історій можна почути сотні.

Цікаво, що коли ми заради експерименту проїхались столичними СТО, виявилось, що практично всі вони зайняті. «В нас кількість клієнтів з проблемами по ходовій частині збільшилося на третину, і це лише перша хвиля. В квітні-травні очікуємо на другу», — розповів нам директор однієї з сервісних станцій Андрій Сільченко.

Причому, з його слів, ціни на роботу зараз зросли в 1,5—2 рази. Наприклад, за заміну амортизатора в 2009 просили 80—100 грн., а зараз — 110—160. А в шиномонтажній майстерні по вул. Борщагівській в Києві нам розповіли, що в них кількість клієнтів зросла в 2 рази. «Якщо восени за добу ми ремонтували приблизно 12—16 коліс, то зараз — 30—32, і всі клієнти — з проколами і зігнутими дисками», — розповів нам шиномонтажник Віктор. На шиномонтажних майстернях за рихтовку чотирьох дисків просять 320 грн., одна звичайна покришка — близько 1 тис. грн., низькопрофільна — приблизно 3 тис. грн.

За допомогою експертів СТО ми спробували порахувати, які гроші слід готувати авто володільцю у випадку потрапляння до «хорошої» дорожньої ями, крім затрат на колеса. Розрахунок ми робили на основі народного авто «Деу Ланос».

Отож, в авто гинуть шарові опори, амортизатори, сайлентблоки та інші резинотехнічні вироби, котрі не здатні протидіяти коливанням. Перебрати ходову «Ланоса» з урахуванням вартості роботи і запчастин коштує як мінімум 3 тис. грн. — на такі гроші можна влетіти і навіть після одного «хорошого» потрапляння в дорожню «лузу» глибиною більше 5 см.

А от якщо відбудеться контакт з ямою глибиною більше 10 см, постраждає бампер, і вартість ремонту зросте ще на 3—3,5 тис. грн. Якщо ж колесо потрапило в каналізаційну шахту, наприклад, якщо дорожники забули поставити на місце люк, то ходову частину просто відірве від кузова — за ремонт візьмуть 10 тис. грн. Сюди слід додати і витрати на евакуацію — близько 600 грн. Таким чином, в’їзд в яму коштує — від 400 до 10—15 тис. грн. Але якщо у вас більш дорогий автомобіль, наприклад, Mazda3, ці цифри можна спокійно помножити у 2—3 рази.

ВЧИМОСЯ ОБ’ЇЖДЖАТИ ЯМИ

Спецприйоми. Уникайте різких маневрів і знижуйте швидкість.

Як бачимо, їзда по ямах — «задоволення» і дороге, і небезпечне. Досвідчені автомобілісти радять в цей період взагалі виїжджати на дорогу якомога рідше, шкодуючи таким чином свій автомобіль. Але пораді цій слідувати можуть не всі, як і рекомендації не виїжджати в ожеледицю — багатьом потрібно пересуватися на своїх колесах по роботі. Як їздити в такому випадку, аби не угробити авто?

В автошколі підвищення водійської майстерності «Корда-профи» нам пояснили, що стандартні поради типу різко загальмувати або, використовуючи контраварійні прийоми, різко об’їхати яму, в місті виконувані далеко не завжди. «Припустимо, водій, помітивши яму запізно, різко гальмує, але цього може не очікувати водій автомобіля, що їде позаду. А якщо надто різко хильнути в сторону, можна спровокувати ДТП з авто, що рухається сусідньою смугою», — говорить директор авто школи Євген Середницький.

Саме тому експерт радить поганою дорогою їхати нешвидко, аби побачивши яму була можливість безпечно і передбачувано для інших автомобілістів знизити швидкість. «Оптимально, якщо швидкість містом вдень складатиме близько 60—70 км/год., а вночі — не більше 60-ти», — відзначає Євген. Аналогічно плавно слід виконувати і всі дії з об’їзду ями, подивившись по зеркалах перед початком маневру.

«А от якщо ви вже побачили, що без влету в яму не обійтися, краще в неї в’їхати, ніж потрапити в аварію з іншим автомобілем», — попереджає інструктор. В цьому випадку різко натискайте на педаль гальма (для забезпечення максимального сповільнення авто) до моменту в’їзду в яму. При цьому пружні елементи передньої підвіски стискаються. Після цього, безпосередньо перед «бар’єром», необхідно відпустити гальма і проїхати яму на мінімальній швидкості накатом. Пружини (або подушки і ресори) після припинення гальмування «підкидають» передню частину машини догори, тому колесо проїжджає ямою з мінімальним тиском зверху. Це дозволяє уникнути передачі на підвіску сильного удару і пошкодження шини і диска об гострі краї глибокої ями.

Особливо обережними експерт рекомендує бути водіям, чиї авто обладнані анти блокувальною системою гальм: «Машина з ABS, яка летить по ямах, практично не зупиняється. Блокується в повітрі колесо, спрацьовує ABS, а зрештою ефективного гальмування не відбувається. Підвіска авто може увійти в резонанс, і машина злетить з траєкторії», — пояснили нам в автошколі.

З особистого досвіду додамо, що також слід бути особливо обережним при проїзді калює — під будь-якою з них може сховатися дуже глибока яма. Також обережним потрібно бути, забачивши каналізаційні люки, котрі часто перевертаються.

5 КРОКІВ, АБИ ВІДШКОДУВАТИ ШКОДУ

Випадків, коли після потрапляння до ями автомобіль отримує серйозні пошкодження, предостатньо. В більшості з них водії не викликають ДАІ, аби оформити таку аварію, побоюючись, що працівники свистка і жезла складуть на них протокол за ДТП і відберуть права. Між тим при грамотному підході можна не лише зберегти водійське посвідчення і покарати дорожників, але й відшкодувати собі шкоду. Але перш ніж ініціювати позов, врахуйте, що на це піде немало часу: зі слів юриста адвокатського об’єднання «Кредо» Вадима Володарського, до 3-х років. Тобто дотримуватись цих порад варто лише в тому випадку, якщо автомобіль дійсно серйозно постраждав або для вас це принципіальне питання.

КРОК 1

Оформлення ДТП. Очікуючи приїзду даішників, одразу ж шукайте свідків, котрі посвідчать, що яму з об’єктивних причин ви побачити не могли — вона не огороджена, не підсвічена, відсутній знак «Увага» або «Погана дорога». Справа в тому, що окремі пункти Правил дорожнього руху сформульовані неоднозначно — так, згідно п. 2.3 ПДР, водій повинен бути уважним на дорозі, а пункти 12.1 і 12.3 говорять про те, що при виборі швидкості необхідно враховувати дорожню обстановку, і у випадку появи на смузі перешкоди, котру водій здатний об’єктивно виявити, зменшити швидкість або зупинитися. Тобто якщо ви не знайдете доказів того, що перешкоду (яму) не могли побачити, згідно зі ст. 124 КпАП, вам загрожує штраф від 340 грн. або позбавлення прав на строк від 6 до 12 місяців.

КРОК 2

Схема ДТП. Дуже уважно прогляньте схему ДТП, складену даішниками, відзначте на ній всі зауваження, котрі ви змогли виявити. Так, на ній повинні бути вказані глибина і ширина ями, відстань до узбіччя, точне місце розташування автомобіля. Часто судді при розгляді справи вказують на те, що на схемі не видно гальмівного шляху — прямо там напишіть причину, з котрої його не видно, наприклад, робота АБС або дощ.

КРОК 3

Виклик дорожників. Одразу після співробітників викликайте представників дорожньої служби. Співробітник дорожної служби повинен виїхати на місце ДТП і поставити свій підпис на схемі.

КРОК 4

Розбираємося з ДАІ. Після того, як схема складена, одразу ж наполягайте на тому, що в ДТП вашої вини немає, а якщо даішники намагаються скласти на вас протокол, вимагайте переносу розгляду справи на підставі того, що потребуєте юридичної допомоги. Пояснення можна надати через деякий час в ДАІ, з’явившись туди за викликом слідчого-дізнавача з юристом. В ДАІ потрібно наполягти на тому, аби протокол склали на посадову особу, відповідальну за стан доріг. Там же потрібно взяти розширену довідку про ДТП і копію протоколу. Якщо протокол, незважаючи ні на що, склали на вас, після нього повинен послідувати адмінсуд.

КРОК 5

Розгляд в суді. В суді по адміністративній справі вам потрібно довести, що ПДР ви не порушували — краще за все скористатися допомогою адвоката (таке засідання коштуватиме близько 300—400 грн.). До речі, він може скласти апеляцію на випадок програшу. Вигравши суд, подавайте позов на організацію, за котрою закріплена ця ділянка дороги, і вимагайте компенсації на підставі рахунку з СТО.

ОСОБИСТИЙ ДОСВІД. Ігор Сліпко, автолюбитель, Київ: «Я потрапив до ями минулого року і пошкодив бампер вартістю 7 тис. грн. Страхова була готова компенсувати шкоду, але попросила довідку з ДАІ. В районному відділенні Державтоінспекція мене відправили до даішника-інженера, котрий і ухвалює рішення про винність водія в подібних випадках. Той почав одразу зі звинувачення мене у скоєнні ДТП і психологічно тиснув. Але коли я почав кричати, що скаржитимусь, дзвонитиму в газети, на ТБ, даішник перейшов на спокійний тон і почав умовляти мене зізнатися. Типу в районному бюджеті грошей немає, а тобі страхова все рівно заплатить. Ми гроші на штраф тобі дамо. Я було погодився, але знайомий юрист мене відмовив. Виявилось, що якби я визнав вину в ДТП, ще одна аварія протягом року охарактеризувала б мене як злісного порушника — в таких права забирають надовго».

ДОРОГИ ВІДРЕМОНТУЮТЬ В КРАЩОМУ ВИПАДКУ ДО ЛІТА

Плани. Ями обіцяють залатати, але грошей на все не вистачить

Дорожні служби в своїх коментарях повні песимізму. Голова «Укравтодору» Вадим Гуржос розповів «Сегодня», що причиною сьогоднішнього стану доріг є хронічне недофінансування дорожньої галузі. «Дороги державного значення займають близько 20 тис. км, з котрих 85% вимагають капремонту. На відновлення 1 км дороги потрібно близько $3 млн., або $34—37 млрд. на все, — весь золотовалютний резерв країни. Зрозуміло, що ніхто нам таких грошей не дасть».

Неофіційно дорожники зізналися нам, що стан справ до бюджету зараз настільки критичний, що немає грошей навіть на примітивні латки. Причому, якщо рік-два тому з ситуації виходили тим, що брали кредити в іноземних банків і платили частинами підрядникам, то цього року так зробити не вийде — кредитів немає, а будівельним компаніям повинні ще за 2007-й рік. Цього року, якщо новий уряд не схитриться десь видобути хоча б $5—10 млрд., дірки в асфальті залишаться до наступної вести. І це — у всеукраїнських масштабах.

А от в столиці справи, на перший погляд, складаються краще. В КП «Київавтодор» нам розповіли, що планують до кінця травня ліквідувати значну частину дефектів покриття, і гроші на це обіцяли виділити — планується, що «Київавтодор» цього року отримає 101 млн. грн. Головний інженер комунального підприємства Василь Мельниченко відзначив, що цих коштів повинно вистачити на відновлення 60% дорожнього покриття. Однак бюджет Києва до цього часу не прийнятий, і що залишиться від запланованої цифри після його розгляду — точно невідомо.

В даний момент в Києві виконуються лише профілактичні роботи і залатуються лише найсерйозніші ями, що пов’язано з погодними умовами (якісний ремонт можуть здійснити лише в суху погоду). Голова «Київавтодору» Георгій Глінський уточнив, що з початку 2010 року вже відремонтовано 9,2 тисячі квадратних метрів, або 5% від необхідного. Всього ж, зі слів чиновника, в Києві потрібно відремонтувати 1 мільйон 335 тисяч квадратних метрів доріг, але за такого фінансування це буде лише ямковиий ремонт, а не капітальний.

Владислав Бовсуновський

Переклад здійснено сайтом «Стопком». Джерело:

«Сегодня»


Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ