АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАДСИЛАЙТЕ НАМ СВОЇ СТАТТІ ЯКІ ДОПОВНЮВАТИМУТЬ ЗМІСТ САЙТУ ЗА АДРЕСОЮ: stopcom@ukr.net ВОНИ ОБОВ"ЯЗКОВО БУДУТЬ НАДРУКОВАНІ!           Пишіть нам: stopcom@ukr.net           
Головна сторінка
непарламентський
опозиційний сайт

НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна
• Україна
• Світ
• Аналітика
• Спорт
• Фото
• Відео
• Література
 
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• Законодавство і право
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
• Зворотній звязок
Що робити, якщо у вас хочуть відібрати землю для «суспільних потреб». Поради юриста
08.04.2009р.

Наші депутати уміють «радувати» населення. От і зараз з їх легкої згоди під удар поставлені мільйони громадян, які володіють земельними ділянками. Багато хто з них може позбутися своїх 6 соток заради «всезагального блага». Хоча ініціатива народних обранців незаконна, та й написана з чисельним дефектами. Відчути всі принади цього законопроекту найближчим часом можуть власники Русанівських дач, котрі і так уже натерпілись.

Як відомо, Верховною Радою 18 березня 2009 року в першому читанні був прийнятий за основу проект Закону України № 3682 «Про відчуження земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб та з мотивів суспільної необхідності».

Прийняття даного законопроекту пояснюється необхідністю врегулювання правовідношень для реалізації проектів суспільного значення, а також враховуючи Євро-2012.

Проектом закону визначені поняття «суспільна необхідність» та «суспільна потреба», наведені особливості примусового відчуження земельних ділянок і втілений механізм, згідно котрого земельна ділянка може бути відчужена примусово.

В той же час, питання визначення порядку викупу земельних ділянок не врегульоване. Звідси корупція та зловживання. Положення законопроекту прописані так туманно, що виникають можливості двозначно трактувати основні визначення.

Під визначеннями «суспільна необхідність» та «суспільні потреби» визначаються обумовлена загальнодержаними інтересами необхідність, для задоволення котрої допускається примусове відчуження земельної ділянки, а також потреби в земельних ділянках для задоволення інтересів держави або територіальної громади.

І знову законопроект не дає відповіді на питання, в чому конкретно можуть полягати такі інтереси. А перелік підстав повинен бути вичерпним. В даному законопроекті винятковим визнається будівництво лінійних об’єктів, об’єктів транспортної та енергетичної інфраструктур (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, нафтових і газових терміналів, електростанцій та об’єктів, необхідних для їх експлуатації) загальнодержавного або регіонального значення.

Враховуючи корумпованість державних органів, під «об’єкти, необхідні для експлуатації» можна підігнати й інші об’єкти, котрі формально будуть вважатися такими, а на практиці будуть використовуватись для інших цілей. Особливо це положення законопроекту несе загрозу приватним володінням, розташованим поблизу доріг.

Законопроектом передбачено, що сільські, селищні, міські ради можуть приймати рішення про викуп земельних ділянок для таких суспільних потреб, як розміщення будівель, споруд та інших виробничих об’єктів комунальної власності. Разом з тим, будь-яку споруду можна підвести під таке визначення, а суспільними потребами також може бути що завгодно. Таким чином, можна прийняти рішення про будіництво фатикчно всього: магазину, майстерні, громадського туалуту або пункту прийому склотари. І хоча викуп земельної ділянки можливий лише за згоди її власника, за бажання цю умову можна обійти. Крім того, законопроект не містить навіть декларативних положень щодо виключення можливості тиску чи іншого використання службового становища чиновниками, котрі ініціюють подібний викуп. Власники земельних ділянок в небезпеці. Якщо місцева влада вирішить, що ваші сотки якнайкраще підходять для будівництва на них посольства, адміністративного приміщення, стадіону (або ще чого-небудь потрібного), у вас можуть їх примусово відібрати.

Згідно чинного на сьогодні законодавства, відшкодування вартості земельної ділянки у випадку її викупу для сусупільних потреб за згодою власника може мати наступні форми:

– грошову;

– надання іншої земельної ділянки або майна, вартість котрих враховується при визначенні викупної ціни земельної ділянки;

– у випадку спричинення власникам і користувачам земельних ділянок (в тому числі суміжних земельних ділянок) збитків у зв’язку із викупом земельної ділянки для суспільних потреб, надається їх відшкодування, в тому числі в судовому порядку, органом, який ухвалив рішення про викуп земельної ділянки.

Згідно законопроекту вартість земельної ділянки, котра відчужується або передається у власність замаість неї, визначається за договором на підставі експертної грошової оцінки. При цьому оцінювачі визначаються органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, що неуникно призведе до викривлення об’єктивності оцінки.

Крім того, якщо ваша ділянка стоїть на шляху будівництва об’єкта, заміну вам шукатиме місцева влада, оскільки ви права голосу не маєте.

Якщо вам не сподобається заміна, влада викупить у вас ділянку за так званою оціночною вартістю або ж відбере без суда і слідства, всучивши вам що-небудь «для галочки».

Якщо ваша ділянка не приватизована, то вам видадуть лише гроші за будинок.

В той же час, вищеперерарховані моменти порушують Основний закон. У відповідності до Конституції примусове відчудження об’єктів права приватної власності може застосовуватись як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі на в порядку, встанволених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об’єктів з подальшим повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного або надзвичайного стану. Відповідно, право власності на землю гарантується, і ніхто не може бути незаконного позбавлений цього права.

З іншої сторони, згідно Земельного кодексу України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється в судовому порядку у кількох випадках, серед котрих: використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; викуп (вилучення) земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та суспільних потреб і конфіскації земельної ділянки. Що стосується конфіскації, позиція законодавця зрозуміла: будь-яке майно (за деякими винятками) може бути конфісковане, і земля також підпадає під цю категорію. Конфіскація розглядається як примусове безвідплатне вилучення земельної ділянки у власність держави за злочин або цивільне чи адміністративне правопорушення.

В зв’язку із викладеним, чи можна вважати будівництво стадіону для чемпіонату світу з футболу або АЗС на трасі суспільною необхідністю і примусово вилучати земельні ділянки під вказані об’єкти? Чи буде таке вилучення винятковим заходом, заради котрого порушується право приватної власності? Дане питання залишається законодавчо неврегульованим.

Закон не може бути підписаний, оскільки не забезпечує гарантовану Конституцією Украіни непорушність права приватної власності, є концептуально недосконалим, не встанволює чіткоого механізму викупу і примусового відчуження земельних ділянок для суспільних потреб.

Примусове припинення права на земельну ділянку може мати місце лише в чітко визначених законом випадках і за рішенням суду. Для того, аби дотримувались права власника і не порушувалась Конституція, повинен бути прийнятий спеціальний закон, котрий би регламентував процедуру вилучення. Поки ці заходи не будуть здійснені, рішення про примусове вилучення земельних ділянок можуть бути оскаржені в суді як такі, що порушують право приватної власності, гарантоване Основним Законом.

Останнім часом дуже гостро постала проблема вилучення державою земельних ділянок із приватної власності громадян для державних потреб з відшкодуванням вартості ділянки. Причиною цього є розширення меж міст і необхідність будівництва нових об’єктів у зв’язку з проведенням Євро-2012. Для будівництва будь-якого об’єкта державного або місцевого значення, такого як нова кільцева дорога, новий стадіон для Євро-2012 або інші об’єкти інфраструктури, необхідно відселити власників землі, на котрій цього проекта заплановано. Звичайно, без конфліктів зі сторони володільців не обійдеться. Слід визнати, що право власності в Україні не є абсолютним і обмежене суспільними та державними інтересами. Однак, незважаючи на це, інтереси власника повинні бути захищені, а таке вилучення повинно відбуватись з найменшими для нього втратами. А що ми маємо в реальності? Як свідчить нещодавній досвід володільців земельних ділянок на Русанівських садах м. Києва, через котрі повинно пройти метро, суми компенсації, запропоновані державою, неадекватно низькі, а запропоновані земельні ділянки не підходять для будівництва, крім того, не можуть бути приватизовані. Рада об’єднаних садових товариств «Русанівський масив» розповідає, що володільцям ділянок на Русанівських садах (їх близько 400) пропонували замість 6 соток – 10 в урочищі Горбачиха, на березі Дніпра. Але виявилось, що в зеленій зоні, де землю неможна приватизувати, неможна побудувати будинок, крім того, ще й зона паводку навесні.

Що робити, якщо закон приймуть?

Володільцям ділянок або квартир будинку, котрий вирішать знести, слід буде підписуати договір. Допоки договір не підписаний, цього конкретного мешканця нікуди не відселять. Тому неможна без консультації з юристом підписувати жодних «вигідних» угод.

Крім того, необхідно:

– протистояти будь-яким виселенням і робити це не поодинці, а знайти спільників серед сусідів;

– збирати всі належні до справи документи і копії всіх цих документів; – привертати увагу до своєї проблеми (писати, бажано за допомогою юриста, листи до держадміністрації за місцем проживання, на ім’я Прем’єр-міністра і Президента та інші держустанови);

– за будь-яких спроб примусово вирішити питання – погрожувати публічністю, звертатися до СМІ.

І наостанок. Як відомо, в Україні населення погано знає свої права, тому й програє начисто. Так що вчіть матчастину і не здавайтеся.

Галина Баланюк, юридичне бюро «Легіст», спеціально для «Бізнес Гіда».

Переклад з російської. Версія статті російською розміщена за адресою: «Бізнес Гід»




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов