АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАДСИЛАЙТЕ НАМ СВОЇ СТАТТІ ЯКІ ДОПОВНЮВАТИМУТЬ ЗМІСТ САЙТУ ЗА АДРЕСОЮ: stopcom@ukr.net ВОНИ ОБОВ"ЯЗКОВО БУДУТЬ НАДРУКОВАНІ            Пишіть нам: stopcom@ukr.net           
Головна сторінка
непарламентський
опозиційний сайт

НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна
• Україна
• Світ
• Аналітика
• Спорт
• Фото
• Відео
• Література
 
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• Законодавство і право
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
• Зворотній звязок
Споживачеві на замітку. Як дурять на СТО
28.04.2009р.

Аби з’ясувати це, кореспондентам довелося довго і ретельно втиратися в довіру до деяких столичних автомеханіків. Отож, якими методами нас дурять на СТО, на яких видах робіт найбільше «нагрівають» механіки і як захиститися від обману?

Журналісти білоруського видання Руль.by провели розслідування і здобули невтішні висновки, що таки так, дурять. І хоча розслідування велося в столиці Білорусії, все сказане нижче практично повністю співпадає з ситуацією з автосервісом в Україні.

Будь-який автомобіліст-початківець розуміє, що автомобіль — це сила силенна запчастин, вузлів, агрегатів і механізмів. З усіх них більшості автолюбителів знайомі приблизно наступні: колесо, кермо, гальма, бензобак, фари, мотор і глушник. Якщо окрім перерахованих термінів ви більше нічого не знаєте про свою машину, то ви знайомі з її влаштуванням не більше ніж на 3 %. Коли такий автомобіліст приїжджає до сервісу, механіку не становить труднощів визначити, що перед ним «чайник», котрого можна брати, так би мовити, голіруч, передає DailyUA.

Хочеш дивитись – плати більше

«Є одне негласне правило, - розповів кореспонденту Руль.by в приватній бесіді Андрій, господар однієї зі столичних СТО. – Якщо замовник наполягає на своїй присутності під час ремонту – майстри «накручують» половину вартості ремонту. Це неофіційне правило діє на чисельних мінських станціях. Хочеш дивитись – плати більше: механіки не люблять, коли у них хтось стоїть за спиною».

Згідно нормативних документів, клієнт має право бути присутнім під час роботи, але лише якщо він не порушує правил перебування в ремонтному приміщенні і техніки безпеки. Всі станції – починаючи з найдрібніших до великих сервіс-центрів – повинні працювати згідно цих документів. Але на практиці слюсарі під всяким приводом роблять так, аби ви знаходились подалі.

Наприклад, на деяких станціях клієнтська зона відгороджена від ремонтної пластиковою стінкою з великими вікнами: хочеш – дивись, але близько не підходь. Тим не менш, авторемонтники впевнені, що при великому бажанні грамотний спеціаліст хоч за склом, хоч під мікроскопом зробить все що завгодно – і ніхто нічого не помітить.

Ах, надурити мене нескладно...

На яких же роботах найчастіше нас дурять? Люди, які обертаються в цьому бізнесі, вважають, що найпростіше надурити клієнта при ремонті двигуна і при плановому обслуговуванні автомобіля: від заміни масла до заміни ременів ГРМ.

Клієнту можуть повернути машину і сказати: «Ми все замінили – ремені, генератор, ГРМ. Все нове, все оригінальне». Але справа в тому, що в будь-якій машині всі привідні ремені заховані досить далеко, і звичайний автоволоділець не визначить – чи міняли їх взагалі. Наприклад, відомого білоруського театрального режисера Миколу Пінігіна на СТО надурили саме так: заміна ременя ГРМ виявилась «липовою».

«Скажімо, паливний насос стоїть в бензобаку, і ти не побачиш, новий він чи ні, - говорить Андрій. – В 99% випадків тобі прочистять сіточку забірника палива, а скажуть, що замінили бензонасос».

Лжезаміна мастила

«Як міняють мастило на дилерських станціях? Я тобі розповім, - зізнався нам Ваня, механік СТО. – Виїжджає людина на гарантійній машині з центру по заміні мастила, дістає щуп – а мастило таке ж брудне, які до заміни. Хоча для того, аби свіже мастило потьмянішало, потрібно проїхати 2-3 тисячі кілометрів. Так от – мастило в цьому випадку не замінили. В кращому випадку – поставили нового фільтра і долили трохи свіжого мастила».

Ремонт коробок-автоматів

«Є в Мінську одна станція по ремонту автоматичних трансмісій, – ділиться Андрій. Не буду говорити, де вона знаходиться – всі в місті знають, що на ній працюють наймасштабніші «розводники». Але від клієнтів немає відбою – в газетах йде масована реклама, до того ж ця СТО заявляє про те, що вона займається всім спектром «автоматів».

Спосіб «розводу» дуже простий: до прикладу, у тебе не працює датчик вихідного вала – а тобі «впарюють» капітальний ремонт коробки. Доходить до смішного. Під час заміни мастила в коробці можна кинуть в піддон жменю сталевих ошурків. Кличуть клієнта: «Поглянь, у тебе коробка розсипалась – аж ошурки в піддоні!». Людина, звісно, хапається за голову, і їй пропонують або ремонт без гарантії за $1000, або з гарантією, але за $2500. клієнт погоджується. А далі машина відганяється в стійло, стоїть там два тижні, і потім повертається клієнту. Затрат – нуль, запчастин - нуль, дохід – 2500$.

Шахрайство на підвісці

Надурити клієнта під час робіт з підвіскою складніше, але теж можливо. Наприклад, приховати підміну важелів, амортизаторів, наконечників, рульових тяг навряд чи вдасться, адже клієнту досить заглянути під днище машини і подивитись, що там стоїть.

Але ось якщо тобі говорять, що був встановлений амортизатор KAYABA, а на них написана інша марка – це привід почати розбиратися. У важелів теж зазвичай є фірмове маркування – завжди можна побачити виробника. Але в 30 процентах випадків надурити все-таки можливо, вважають слюсарі.

«Складний випадок – сайлент-блоки. Якщо їх вже упресували – ти не відрізниш, китайські вони чи ні. Це стосується й інших деталей, де непомітне маркування: резинки, пильники, пружини».

Відмова від гарантії

Вважається, що це головний спосіб уникнути відповідальності за неякісний ремонт. На що посилаються майстри, відмовляючись від гарантії? По-перше, на пункт договору, де написано, що ремені, ролики, підшипники, колодки, диски и суппорти – все це є витратними матеріалами и не підлягає гарантійній заміні. Крім того, терміну «неправильна експлуатація транспортного засобу» ще ніхто не скасовував. Чисельні робітники СТО в приватній бесіді виказували думку, що в 99 % випадків вся гарантія – винятково словесна.

По ідеї, убезпечити себе хоча б від неякісних запчастин можна, якщо прийти на СТО зі своїми, перевіреними запчастинами. Але й тут клієнта очікує каверза: в більшості випадків СТО відмовиться від своєї гарантії не лише на запчастини, але й на всю роботу з їх встановлення. За законом, відмовити в гарантії можуть лише на запчастини. А якщо з вини неправильної установки станеться ДТП?

«Був недавно випадок: людина на шиномонтажі замінила колесо, від’їхала півтора кілометра, колесо відвалилось, вилетіло на зустрічну, вдарило машину, і через це утворився цілий «паровозик» - постраждало багато машин. Даішники, які приїхали, сказали, що водій є винуватцем ДТП. Він повернувся на СТО розбиратися, а йому: «Покажіть чек!». От ви хоч раз брали чек на шиномонтажі? І інші не беруть. А нема чека – нема доказу».

Дурять навіть на солідних СТО

Абсолютно точно, що дурити можуть навіть на найсолідніших СТО. Журналістам Руль.by прекрасно відомі такі приклади.

Микола залишив машину на «розвал-сходження» в одному з офіційних сервіс-центрів Volkswagen. Майстер виганяв машину і забув закрити дверцята. Вони зачепились за стійку підйомника і виламалися з петель. Менеджер одразу подзвонив клієнту – мовляв, зламався стенд, ми зробимо тільки завтра. А майстер пішов в малярний цех і домовився, що на машину поставлять інші дверцята, тільки зашпаклюють і перефарбують. Зрештою нічого не підозрюючий клієнт їздить практично на новій машині зі старими зашпакльованими перефарбованими дверцятами і нічого не підозрює.

Сергій заїхав на досить відомий фірмовий центр в Мінську, де його «Мазді» замінили задні суппорти, ремінь і ролики ГРМ – загалом, всі «витратники». Після цього він проїхав 5.000 кілометрів, і дорогою до Москви у нього порвався ремінь генератора – той самий, котрого було нещодавно замінено.

Сергій викликав евакуатор, притяг машину до Мінську, приїхав у сервіс-центр і пред’являє претензію по гарантії. Показав наряд-замовлення і перелік запчастин, котрі йому міняли. Але йому сказали, що ремінь генератора є витратним матеріалом і гарантія на нього не поширюється. «Витрати з евакуації автомобіля – проблеми клієнта», - заявив менеджер і показав договір, в котрому це вказано.

Незважаючи на те, що оригінальний ремінь не може «пробігти» всього 5.000 кілометрів і факт обману був очевидний, Сергію довелося знову оплачувати роботи із заміни ременя. Він витратив 400$ на евакуатор і оплатив в повному об’ємі всі запчастини та роботу.

Поки суд та діло…

Якщо на руках є всі необхідні документи, чи можна звернутися до суду чи іншої організації, котра зможе захистити права клієнта? Не можна – потрібно. Зрештою, жодному зі спеціалістів, з котрими ми розмовляли, не відомо жодного випадку, коли клієнту вдалося не те що виграти справу - просто довести її до кінця. «Справа в тому, що будь-яке звернення до суду починається з високо вартісних експертиз, котрі виконуються коштом постраждалої сторони, - пояснюють юристи. – І тільки якщо суд вирішить, що винуватцем події є СТО, вам повернуть ваші витрати в судовому порядку. Зазвичай люди кидають цю справу: нерви і час - дорожчі».

ПОРАДИ

• Їздіть лише на перевірені СТО.

• Завжди вимагайте підтверджуючі документи, навіть якщо ви заїхали змінити резину на шиномонтаж, - чеки, акти, наряд-замовлення з додатком і специфікації на придбані запчастини. У випадку виникнення проблеми без первинних документів звернутись до будь-якої інстанції, наприклад, в товариство захисту прав споживачів, неможливо – немає доказів того, що клієнт взагалі був на цій СТО.

• Не соромтесь раптово з’явитися на СТО. Пункт автомобільного сервісу — це не секретна військова база. Не виключено, що при такій раптовій появі на вас очікуватимуть неприємні сюрпризи. Зокрема, якщо ви приїхали на станцію технічного обслуговування, аби замінити моторне мастило, фільтри (мастильний, паливний і повітряний) і гальмівні колодки, а при раптовій появі побачили, що на вашій машині зняте зчеплення — значить, вам хотіли його несанкціоновано замінити. В такому випадку є привід для предметної розмови з виконуючим ремонт механіком.

• Не виявляйте перед механіком своєї некомпетентності в питаннях ремонту. Не вартує ставити пере механіком питання типу «Ну що, зовсім погано?» або «Можна це хоч якось виправити?»: якщо ви уяви не маєте про свою поломку — промовчіть і майстер сам скаже, в чому справа, інакше ви доведете свою некомпетентність, що збільшить суму, котру вам доведеться сплатити.

• Якщо ви намагались самостійно відремонтувати автомобіль перед відвідуванням станції технічного обслуговування, також не говоріть цього механіку. Фрази типу «Я там трохи дещо підкрутив» здатні пробити в вашому бюджеті відчутну діру — представник автосервісу схопиться за голову і вимовить: «Що ж ви накоїли? Поломка після вашого некваліфікованого втручання з незначної перетворилась на дуже серйозну, і тепер ціна ремонту буде значно вищою».

• Забирайте свій автомобіль з ремонту самі. Іноді залишену в автосервісі машину забирає не клієнт, а, наприклад, його дружина чи друг. Рекомендується забирати машину самостійно, аби пересвідчитись, що всі роботи виконані якісно і в повному обсязі.

Якщо ви не можете забрати її самі, не говоріть цього механіку завчасно — краще зателефонувати за 10-15 хвилин до обумовленого часу і повідомити, що за машиною приїде інша людина. Якщо ж ви одразу скажете, що машину забере дружина, то для механіка це вигідно, оскільки жінка навряд чи зможе оцінити якість ремонту. В даному випадку механік може замінити кілька справних запчастин на старі — ваша дружина явно не буде лазити під машиною або під капотом і перевіряти стан амортизаторів, стартера або гальмівних колодок. Ви теж навряд будете цим займатися, але, як свідчить практика, жінок в автосервісі дурять більш нахабно, ніж чоловіків.

• Нарешті, пам’ятайте фразу, почуту нами від одного з механіків: «На СТО дурять абсолютно всіма способами, на котрі у тебе вистачить фантазії!».

Переклад з російської здійснено сайтом "Стопком". Стаття мовою оригіналу знаходиться за адресою: «Бізнес Гід»




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов