АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАДСИЛАЙТЕ НАМ СВОЇ СТАТТІ ЯКІ ДОПОВНЮВАТИМУТЬ ЗМІСТ САЙТУ ЗА АДРЕСОЮ: stopcom@ukr.net ВОНИ ОБОВ"ЯЗКОВО БУДУТЬ НАДРУКОВАНІ!           Пишіть нам: stopcom@ukr.net           
Головна сторінка
непарламентський
опозиційний сайт

НАВІГАЦІЯ
По сайту
• Головна
• Україна
• Світ
• Аналітика
• Спорт
• Фото
• Відео
• Література
 
Влада Закону
Законність і ваші права
• ВГО "ВЛАДА ЗАКОНУ"
• Законодавство і право
• Коментарі фахівців
• Антикорупційна програма
• Зразки документів
 
Про нас
Проект
• Редакція
• Співробітництво
• Зворотній звязок
ДЕРЖАВА ІЗГОЙ. Бензин в Росії гірше, ніж в Уганді (Новини з Росії про Росію)
26.04.2009р.

Наше автомобільне пальне відстає за якістю не лише від німецького, але навіть від нігерійського, угандійського і папуаського. Міжнародний центр якості палива (International Fuel Quality Center, IFQC), дослідивши сотню країн, поставив Росію лише на 84-е місце. Як же виходить, що, живучи в одній з найбільших нафтодобувних країн, наші автомобілісти досі отримують таке огидне пальне? І при цьому коштує воно дорожче, ніж в інших країнах? Відповісти на ці питання повинні наші нафтовики, котрі останні роки надавали перевагу витрачанню грошей на яхти, а не на інвестиції в сучасне виробництво.

Не користуйтесь незнайомими заправками без необхідності. Цю істину в Росії знає кожен. Можуть і воду залити, і просто дещо, від чого двигун “не тягне”. Навіть під вивіскою відомої нафтової компанії вам можуть впарити все що завгодно, тому що бренд просто купується.

Те, про що ми раніше і так знали, тепер підтверджено дослідженнями з IFQC. Бензин вони порівнювали за одним параметром – вмістом сірки. Результат виявився передбачуваним. Найкращий бензин в Німеччині та Японії. За ними йдуть європейські країни та Південна Корея. Середину списку посідають країни, що розвиваються, типу України, Китаю, Болівії, Конго і Кот-д’Івуару. Серед них на 44-му і 45-му місцях затесалися Сполучені Штати і Канада. Росія ж виявилась майже в самому кінці між Панамою і Сербією з Чорногорією. Випередити нам вдалося лише держави типу Пакистану, Брунею і Парагваю (він посів останнє місце).

Звичайно, рейтинги – річ умовна. Вірити їм можна далеко не завжди. Але в цей рейтинг чомусь віриться. Адже навряд знайдеться в Росії автолюбитель, котрий не ставав жертвою заправників.

“Ліве” паливо: спробуй доведи!

- Російське паливо? – сміється голова Міжрегіональної спілки водіїв-професіоналів Олександр Котов. – Воно не відповідає жодним нормам! Найкраще на заправках поблизу від НПЗ, але від’їдеш трохи подалі – і вже ризикуєш купити сурогат.

Вірогідність отримати таку бурду в бензобак особливо висока в Татарії, Башкирії, на півдні країни. Там, де нафту видобувають, там бензин часто й підробляють. Зробити це нескладно. Досить взяти на найближчому нафтозаводі так званий прямогінний бензин. Його отримують безпосередньо з нафти після першої перегонки. До нього треба підмішати недорогих присадок і покращувачів - і отримаєте 92-й або навіть 95-й. Продажем такої бурди грішать дуже чисельні заправки. Сірки в ній - вище всяких норм. Вода теж зустрічається. Це – гірше з гірших паливо в Росії.

- Знаєте, чому наші водії купують американські вантажівки? – відкрив нам неочікувано таємницю Олександр Котов. - У них двигуни під капотом спереду. Якщо солярка замерзла, то, поки ремонтуєш двигун, можна бігати в кабіну грітися. А от в “КамАЗах” і “МАЗах” кабіна підіймається, і на морозі доводиться замерзати.

Чому ж збут низькоякісного палива безкарно сходить з рук? Довести, що вам залив поганий бензин саме цей заправник, дуже складно.

- Скільки в країні сурогату - ніхто не знає, тому що немає контролю. А нема контролю - нема й статистики, - пояснює президент Московської паливної асоціації Євгеній Аркуша.

Загалом, з “лівим” бензином все зрозуміло. Але ж у нас і справжній - той, що з НПЗ, - не витримує критики. Чому?

Поганий, аби машини не ламались

У тих, хто паливо виробляє, - своя правда: які машини, такий і бензин.

- Все це дурниці, - упевнена начальник лабораторії ВНДІ нафтопереробки Олена Нікітіна. - Бензин робиться для конкретного двигуна. Ми можемо ввести будь-які норми - хоч “Євро-99″, але екологія краще не стане. Тому що, якщо двигун без нейтралізатора, толку не буде.

А таких машин, які відповідають нормам “Євро-1″ або нижче, в автопарку країни більше половини, визнає Аркуша.

- Так, комп’ютери в сучасних движках ламаються, якщо залити неякісне паливо, - погоджується він. - Але точно так же зламається і старий двигун, якщо дати йому “чистий” бензин. Чому? Тому що сірці притаманні змащувальні властивості.

Так ось чому у нас бензин поганий – аби двигуни не ламались! Це турбота про споживачів. Дивно тільки, що в тій же Європі старих машин теж немало, але ніхто ще не жалівся, нібито хороший бензин роз’їдає їх зсередини. А якщо судити зі стану потриманих машин з Європи, тамтешнє паливо здорово продовжує їм старість.

Нафтовики: у нас все добре

Насправді проблема в тому, що навіть дорогий високооктановий бензин у нас містить багато сірки. Його погана якість компенсується присадками. Беремо 92-й, додаємо невелику кількість фінських хімікатів - і ось вам 95-й або навіть 98-й. І не важливо, що від такого “міксу” свічки горять. Про це знають лише водії і механіки. Представники нафтових компаній взагалі роблять вигляд, що про проблеми з якістю бензину ніколи й не чули.

- Ми виробляємо паливо, якість котрого повністю відповідає стандартам, встановленим державою, - говорить начальник управління інформації НК “Роснєфть” Микола Манвелов.

- Ми вже давно робимо дизельне паливо, яке відповідає стандарту “Євро-5″, а бензин виробляємо “Євро-3″, - засвідчує прес-секретар НК “ЛУКОЙЛ” Дмитро Долгов.

- Мені взагалі дивно, що подібне дослідження обговорюється в Росії. Позиція Заходу і його заінтересованість у складанні таких рейтингів зрозумілі, а от навіщо це нашим ЗМІ, мені незрозуміло, - розговорився ще один нафтовик.

Що ж, у нафтовиків своя правда. Дійсно, на декотрих заправках, в основному столичних, є спеціальні пістолети з якісним пальним. Йому вигадують красиві рекламні назви. Але воно дорожче. Але ось питання: якщо весь бензин якісний, то навіщо нафтові компанії самі ж на заправках ділять його на “хороший” і “не дуже”? Нестиковка виходить…

Будувати НПЗ? Кому це треба…

Насправді хороший бензин в Росії дійсно є, його випускають на сучасних НПЗ, побудованих останніми роками. Але їх небагато. Наприклад, з виготовлюваного в країні Аі-95 нормам “Євро-3″ і “Євро-4″ відповідає менше третини. Серед Аі-92 якісним можна назвати менше чверті бензину. І практично весь він йде на експорт в Європу. Це вигідніше, ніж продавати на внутрішньому ринку. Доходить до кумедного: фінська нафтова компанія Neste, яка побудувала мережу заправок в районі Петербурга, торгує… російським бензином. Хоча володіє величезними НПЗ в Фінляндії. Але якісне пальне везти до Росії немає сенсу.

На наш ринок іде переважно пальне, вироблене на старих, ще радянської побудови, НПЗ. Відповідної якості. Досі на половині нафтопереробних заводів в країні глибина переробки нафти складає лише 50-70% і лише у п’яти перевищує 80%. При цьому в США “чорне золото” переробляють на 92%. Чому це так важливо? За високої глибини переробки різко підвищуються об’єми випуску високоякісних світлих нафтопродуктів.

- У нафтовиків немає великих стимулів забивати собі голову якістю бензину, - вважає аналітик інвесткомпанії “Файненшл брідж” Дмитро Александров. – По-перше, продавати сиру нафту їм простіше і звичніше. По-друге, будівництво НПЗ вимагає декількох мільярдів доларів, і окупиться він тільки за 7-10 років. Для нашої країни це надто далеке майбутнє. І нарешті, в країні досі немає податкових стимулів випускати якісний бензин.

Податки з літра бензину від його якості не залежать. Водій до відповідальності не притягне. От і виходить, що при продажу поганого бензину маржа у нафтових компаній вища.

Зрештою, Олена Нікітіна, незважаючи ні на що, впевнена, що будувати нові НПЗ – це все рівно що вимагати у нафтового магната останню копійку.

- У мене складається враження, що нам хочуть просто зруйнувати нафтопереробку, - обурюється вона. – Адже на переобладнання затрати колосальні, але ефекту для екології це не дасть.

Так все-таки стане колись якість російського бензину гідною нафтової держави?

- Не думаю, що найближчим часом щось радикально зміниться за теперішніх вкрай неспішних темпів модернізації і будівництва НПЗ. Багато хорошого бензину з’явиться років за 10, не раніше, - вважає Дмитро Александров. І правда, якщо вже при 150 доларах за барель у нафтових компаній грошей на заводи забракло, то зараз - при 50 – і поготів не знайдеться.

Павло Арабов, Анастасія Любімова, “Фінансові відомості”

Переклад з російської здійснено сайтом "Стопком".

Стаття мовою оригіналу міститься за адресою:

Правий блог


Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов