АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: v_zakon@ukr.net            Пишіть нам: v_zakon@ukr.net           
Головна сторінка

RSS підписка нашого сайту

ПІДПИСКА СтопкомUA


З голови на ноги. Про проблеми викладання української історії
04.06.2015р.

Моя дружина Олена давно виношувала одну думку. Гризла вона її майже 10 років, з моменту вступу на історичний факультет поважного класичного університету. Що її обурювало тоді і не дає спокою досі? Те, як викладається історія України в українських ВУЗах.

А тепер трохи її університетського досвіду, від першої особи:

1-й курс

Вивчаємо історію України від давніх часів до... ліквідації гетьманства. Як це можна втиснути в один рік?

Та півроку потрібно на те, аби вивчити Трипільську культуру, кіммерійців, скіфів, сарматів! А от гунів (Велику імперію Аттіли), готів - взагалі забувають. Так, пробігли по нашій території, і… всьо!

Наступні півроку можна було б вивчати Антський союз, Київську Русь і Галицько-Волинське князівство. Бо, наприклад, студенти-історики знають про Антський союз лише одне - він був. Чому Олег, Ігор, Ольга і Святослав виставляються такими "ніякими"? Що студентам пропонують знати про них?

Олег був віщим і його вкусила зміюка; Ігоря розірвали на березах злі древляни, бо він дер з них три шкури; Ольга - спалила Іскоростень, а потім «укоськала» візантійських послів і обманула «бідосю» Костянтина, не ставши його дружиною; ну, а Святослав прибив свій щит на воротах Константинополя, багато воював, зруйнував Хазарський каганат (що в нашій історії подається як страшна помилка) і був вбитий печенігами. Ну і, звичайно, він був «гівнюк-язичник», ай-яй-яй...

А от Володимир і Ярослав - це наше все. «Святий» Володимир до смерті лишався язичником і пожинав плоди свого батька, який залишив йому у спадок величезну імперію. Однак, саме йому в заслуги приписують пік розквіту Русі. Ярославу приписують спорудження Софії Київської, хоча вона була збудована ще його батьком. Та й занепад Русі почався саме з Мудрого…

Потім був Мономах… Ну, так, шо був, шо не був. Головне, це його повчання дітям і… «важка шапка»... От я питаюсь, а як же князівства Чернігівське, Новгородське, Смоленське, земля тиверців і уличів, князі древлян та інші? Вони взагалі були?

Галицько-Волинське князівство подається так, як історія сусідньої держави. Про період Великого Князівства Литовського говориться дуже мало. Чи багато студентів-істориків знають про битву на Синіх Водах? Відповідь дасть лише той, хто займається самоосвітою. Я б хотіла встановити пам’ятник князю Ольгерду, як мінімум, в Торговиці, але ж навіть мешканці цього села не зрозуміють, хто це…

Не краща ситуація з Річчю Посполитою. Ну, гнобили нас «кляті ляхи», чи нам потрібно знати щось іще? Навіть Брестська унія подається в негативному світлі, хоча саме завдяки їй ми маємо Сліпого, Шептицького, Гузара…

Ну і, звичайно, період, який чи не найкраще вивчається на першому курсі – козацтво. Що там вивчають? Відкривши Вікіпедію, я зрозуміла – нічого…

Ми знаємо про Байду Вишневецького, який побудував першу Січ, про Наливайка, бо в нього прикольне прізвище, про Підкову, бо гнув підкови голими руками… Потім – Сагайдачний. Хороший був дядько і його вивчають трохи краще за всіх інших, тільки от не пам’ятаю, його похід на Москву мені викладали, чи я це сама дізналась?

Далі був Дорошенко, кажуть, гарно ходив на турків, а ще - він «їде попереду» у одній народній пісні. Потім тиша і… Хмельницький! Подається генієм, без права на заперечення - чесний борець за права принижених.

Дуже побіжно вивчають всіх інших гетьманів, аби не перевантажувати студентів, і так – аж до Мазепи. І знаєте, що? Є викладачі, які говорять, що він зрадив(!) Петра... Після Мазепи був Орлик з його Конституцією і Полуботок зі скарбом – це так би мовити все, що нам потрібно знати.

Ну, ще ми знаємо, що останнім гетьманом був Розумовський (бо його брат – коханець імператриці Єлизавети), а останнім кошовим – Калнишевський, якого замурували на Соловках. Але, щоб знати про них більше – треба вивчати все самому, бо викладачі вважають це неважливим.

От такий скажений обсяг інформації ліплять в один рік!

2-й курс

Вчимо історію України у 19 столітті. Тобто, за перший рік ми вивчили купу віків до нашої ери і 18 століть нашої, а за другий – всього одне!

Більш нудного періоду в історії України я не знаю. Тільки в другій половині 19 сторіччя почало щось активне відбуватись. До того ж – повний штиль. І що ви думаєте ми вчили? Правильно – гуртки, братства, товариства.

3-й курс

Новітня історія України. Тут ніби і все нормально. І часу вистачає на вивчення, і матеріалу. Але, знову ж таки, як воно топорно викладається.

Перше: мене дратує, що УНР і Директорія – красунчики, а Скоропадський – монстр. Чому так? Скоропадський був успішнішим і розумнішим за провідників УНР, за коротесенький строк свого перебування при владі встиг чимало зробити.

Друге: ЗУНР, це що, не Україна? Чому вона вивчається лише у розрізі Акту Злуки? Думаєте, багато студентів-істориків знають, хто такий Петрушевич? Аж ніяк! І чому злука лише із Західною Україною? Куди поділась злука з Кубанською Народною Республікою? Де Крим, який двічі(!) звільняли українці?

Третє: Державні утворення на території України 1918 – 1923 років, більш відомі, як Отаманщина. Чому їх взагалі не вивчають? Дякую Горліс-Горському, Ковалю, Шкляру і Кокотюсі, що я дізналась про такий період в історії.

Четверте: замість Другої світової ми досі вчимо «Велику вітчизняну» війну – вигадку радянської пропаганди… Чому так неохоче нам розповідають про події 1939-1941 років? Де спільні паради радянських і німецьких військ? Де кривава розправа над Карпатською Україною?

Де Катинь? Мої одногрупники-історики свято вірили, що це згоріле село в Білорусі, а не місце розстрілу польської військової еліти. Страшно те, що якби під Смоленськом не впав літак з президентом Качинським, багато українців того і не взнало б…

Питання до Міністра

Не зважаючи на російську агресію, викладання нашої історії досі відбувається за старими програмами і зі старими вчителями, тому маю ряд питань до Міністра освіти:

? Чому вояків дивізії «Галичина» вважають колабораціоністами, а тих, хто воював в такій же окупаційній радянській армії – ні? Вони мають спільну природу і єдину відмінність – ім’я тирана, якому вони, свідомо чи несвідомо, служили.

? Чому про Орлика і Розумовського я більше дізнався з книжок Литовченка, ніж зі шкільної програми?

? Чому Отаманщину українцям відкривають не викладачі історії, а письменники?

? Чому в університетах та академіях наук не займаються розвінчуванням міфів? А якщо займаються, чому ми про це не знаємо?...

Шановні очільники Міністерства освіти і всі, кого це стосується: програма викладання історії України – це дуже важлива тема. Ми маємо вчити нашу молодь, що ми – країна з колосально багатою і дуже древньою історією.

Ми маємо показувати де, хто і як намагається перекрутити, перебрехати або вкрасти нашу історію. Ми маємо чітко заявити, що саме ми є правонаступниками Київської Русі.

Ми маємо пишатись всіма нашими героями, всіма, хто боровся за нашу незалежність. Не принижувати, не очорняти і не забувати свої славетні сторінки в догоду комусь.

Поки ми не зламаємо стереотипи, не навчимо людей пишатись своєю історією - нічого путнього не буде. Нажаль, зараз наша історія виглядає як суцільна поразка і гноблення. Пропоную перевернути все з голови на ноги – вивчати історію боротьби і здобутків!

Слава Україні!

Дмитро Сінченко




Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ