АНТИОЛІГАРХІЧНЕ ПОЛІТИЧНЕ ВИДАННЯ

НАША ЕЛЕКТРОННА АДРЕСА: v_zakon@ukr.net або stopcom@ukr.net            Пишіть нам: v_zakon@ukr.net           
Головна сторінка
RSS підписка нашого сайту

ПІДПИСКА СтопкомUA


>
Держзакупівлі будуть звільнені від корупції та надмірної бюрократії – чиновники та експерти
14.09.2014 р.

Хоча новий закон про держзакупівлі став важливим кроком у сфері боротьби з корупцією, досягти його 100%-го виконання чиновниками усіх рівнів поки не вдається. Частково це зумовлено самим законом, який писався та приймався в прискореному темпі щоб якомога швидше зменшити рівень корумпованості у сфері держзакупівель. Сьогодні назріла необхідність удосконалення закону та реформування усіх спірних норм. Про те, яким має бути ідеальний варіант закону про держзакупівлі, дискутували чиновники Кабінету Міністрів та громадські експерти під час круглого столу «Тендери на роздоріжжі: ефективність, прозорість та корупційні ризики по-новому», що пройшов 11 вересня у приміщенні готелю «Київ».

Експерт Центру політичних студій та аналітики представив результати масштабного дослідження «Ключові проблеми та пропозиції для замовників та учасників державних закупівель». Дослідження ґрунтується на опитуванні в регіональних фокус групах, в яких прийняли участь представники державної влади, органів місцевого самоврядування (замовники торгів) та бінесу (виконавці).

«Закон приймався як «пожежний», для того щоб якомога швидше врегулювати сферу держзакупівель, - заявив Андрій Марусов, - Сьогодні ми думаємо про те, як вдосконалити систему держзакупівель, наприклад, спростивши вимоги до бізнесу та створивши працеспроможну систему електронних торгів. І у чиновників, і у бізнесу, і у експертів є свої пропозиції щдо того, як мають еволюціонувати тендери в Україні».

Під час фокус груп були виявлені наступні ключові проблеми для замовників:

· Суттєве ускладнення безкоштовного оприлюднення тендерної інформації на веб-порталі tender.me.gov.ua;

· Непрофесійна та надто децентралізована система державних закупівель;

· Недосконалі критерії оцінки конкурсних пропозицій;

· Безконтрольні перевірки з боку ДФІ, правоохоронних органів;

· Нестача бюджетних коштів для проведення закупівель або оплати укладених договорів.

Для підприємців-учасників державних торгів ключові проблеми виявилися дещо іншими:

· Неплатежі або суттєва затримка платежів з боку замовників;

· Складність отримання різних довідок для участі у торгах;

· Зняття з торгів через дрібні помилки в оформленні конкурсних пропозицій;

· Штучна монополізація окремих сегментів ринку державних закупівель.

Замовники висловлювали наступні пропозиції щодо підвищення рівня професійності та централізації системи державних закупівель:

· Запровадження окремої посади закупівельника із належним матеріальним забезпеченням;

· Створення єдиних тендерних комітетів в органах влади;

· Централізована закупівля на міському, регіональному та національному рівні певних товарів;

· Чітке розмежування функцій замовника та організатора закупівель.

Практично всі замовники виступили за повернення зручного безкоштовного порядку оприлюднення тендерної інформації на веб-порталі tender.me.gov.ua.

В сфері спрощення участі бізнесу в державних торгах і замовники, і учасники пропонували або відмінити обов’язкове надання довідок, або організувати їхнє надання через Центри надання адміністративних послуг.

Екс-голова Агентства з питань державних закупівель та конкуренції Грузії Тато Урджумелашвілі розповів про Досвід Грузії у реформуванні держзакупівель, зокрема, у сфері запровадження електронних-закупівель.

Як зазначив експерт, електронні закупівлі дозволили Грузії суттєво знизити рівень корумпованості державних закупівель, збільшити конкуренцію та перетворили тендери у справді ефективний процес. «Введення електронних торгів в Україніс стане справжнійм сприбком назустріч передовим світовим практикам у сфері закупівель. Безсумнівно, це саме те, чого потребує українська економіка», - зазначив Тато Урджумелашвілі.

Старший експерт з питань державних закупівель Проекту ЄС «Гармонізація систем конкуренції та державних закупівель України зі стандартами ЄС» Олександр Шатковський розповів про новий закон про держзакупівлі у розрізі відповідності стандартам Європейського Союзу.

Він відзначив прогресивність закону у порівнянні з тим, який діяв до весни 2014 року. За словами пана Олександра, Нове визначення замовників – потужний крок до запровадження правил ЄС в Україні. Важливими характеристиками є і те, щ було суттєво зменшено кількість винятків, адаптовано процедуру закупівлі в одного учасника тощо.

Проте зберігаються і деякі аспекти, які, на думку експерта, потребують змін в контексті зближення з Європейським Союзом. Зокрема, в Україні ще не дозволено подавати спільні пропозиції у вигляді консорціумів, що є досить популярною практикою в ЄС. Концесії в Україні досить зарегульовані, на практиці мало застосовуються і далекі від системи закупівель.

Так само попередня кваліфікація як окрема процедура закупівлі не відповідає стандартам ЄС, хоча і нагадує обмежені торги ЄС

Виконавчий директор Центру протидії корупції розповіла, які чинники стоять на заваді створенню ефективної системи торгів. За її словами, корупція на усіх рівнях державного апарату нівелює усі прогресивні законодавчі норми, яких добивається громадськість. «Непрофесійність, забюрократизованість та корупція у контролюючих та правоохоронних органах є однією з причин неефективності тендерних процедур в Україні» - заявила пані Каленюк.

Олександр Стародубцев, співголова робочої групи з питань реформування системи державних закупівель при Мінекономрозвитку , розповів про ініціативи уряду в реалізації електронних торгів в Україні. За його словами, група "Прозорі закупівлі" Громадської Платформи Нова Країна вже більше п'яти місяців займається просуванням реформи в галузі державних закупівель. За цей час були виявлені всі основні стейкхолдери реформи та зацікавлені групи, об'єднана позиція з групою грузинських експертів та Комітету ВР, разом з відомими в цій галузі NGO створена робоча групи при Департаменті держзакупівель Міністерства Економічного розвитку і торгівлі, залучені до процесу відомі українські ІТ-компанії та електронні майданчики.

Концепція реформи передбачає створення прозорої ІТ системи, яка б спростила доступ до державних тендерів бізнесу та суттєво збільшили прозорість та контроль за закупівлями з боку громадськості. Приватні електронні майданчики мають разом домовитись та створити загальні модулі ІТ-системи, а також привести у відповідність свій софт, який буде безпосередньо працювати з клієнтами, замовниками та постачальниками.

«Реформу підтримують всі основні гілки влади, - вважає Олександр Стародубцев, - зокрема, ініціативу підтримують Верховна Рада, Адміністрація Президента, Міністерства Економіки та Юстиції. Громадськість, в т.ч. в особі нашої групи, також активно залучена до цієї реформи.

Підсумував результати круглого столу провідний експерт Центру політичних студій та аналітики, голова експертної ради при Комітеті ВРУ з питань боротьби з організованою злочинністю та корупцією Віктор Таран. За його словами, хоча система держзакупівель була якісно оновлена протягом поточного року, процес вдосконалення тендерів не має зупинятися. «Під час прийняття закону найважливішою була швидкість, сьогодні на передній план виходить якість. Важливо не просто розробити і внести зміни до закону, а спланувати систему державних закупівель таким чином, щоб вона могла якісно та прозоро функціонувати у майбутньому. І озвучені під час круглого столу пропозиції стануть стійким фундаментом для такої ефективної системи», - вважає Віктор Таран.

ЦПСА ГО

Передрук дозволено тільки з посиланням на джерело та автора в друкованому виданні та гіперпосиланням в інтернет-виданні. Всі публікації захищені Законом України «Про авторське право і суміжні права».






МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
НОВИНИ ПАРТНЕРІВ